A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/20/

Нэг

 0 сэтгэгдэл

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/20/

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Land valuation methods change after two decades

​Land valuation reform to take effect starting from January 1, 2019​

 0 сэтгэгдэл

Cabinet has decided to reform land valuation /by ratings and districts/, baseline assessment, percentage and amount of payment. The resolution will take effect starting from January 1, 2019. Minister of Construction and Urban Development Badelkhan Khavdislam informed, “The intrinsic values of land were set 21 years ago in 1997. After the transaction into the market economy in 1991, several laws on land and privatization were issued. Hence, it is necessary to amend these old laws. With the land law of 1997, the land valuation was divided in four regions, namely Khangai and Altai mountains, steppe and plain regions, and were categorized in three types of cultivation, pasture and hay-field.”

Land valuation will not burden the public

He added, “Ulaanbaatar city was following a single valuation of MNT 440 million per hectare until now. The reform divides the above mentioned four agricultural regions into 31 areas in the same three categories. Ulaanbaatar city lands are divided into three categories based on location, such as central, outskirts and connection to socially infrastructures, and are split into 16 regions. Also, 17 purpose of use were determined to set land values. For instance, the price will be different depending on the purpose and for budgetary organizations and private entities in each 16 regions.” The officials informed that several surveys and consultative meetings were held with each levels of local bodies to determine the intrinsic price. Land value of some areas are expected to be halved, while more fertile areas and regions connected to social infrastructures will be much expensive. “The valuation will not burden the majority and land prices will not increase except the ones in the central area connected to the infrastructure and social services,” highlighted Mr. Badelkhan Khavdislam.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Альтернатив Отгоо: Урлагт дэндүү хайртай болохоор холдож чадсангүй

​Дөрвөн хүүхдээсээ хорвоогийн хамгийн сайхан бүхнийг мэдэрч амьдарч байна ​

 0 сэтгэгдэл

“Нэгэн залуу”-гийн даруухан бас дөлгөөхөн төрхөнд дурлаж, зөвхөн зүүдний ертөнцдөө үлгэрийн дагинатай зугаалахын тулд “Эрчүүдийг үзэн ядах сэтгэл”-ийг бусдаас гуйж дуулсан альтернатив дуучин Отгоо /Х.Отгончимэг/-той ярилцлаа. Уянгалаг хоолой, нэг л тийм хайнга заримдаа бүр гангстер ч гэмээр төрхөөр бусад уран бүтээлчдээс ялгардаг Отгоо саяхан алдарт ээжийн II одонгоор шагнуулсныг энд тэмдэглэе.

-Альтернатив дуучин Отгоог дөрвөн хүүхдийн ээж болоод, алдарт эхийн одон авлаа гэдэг олон хүнд содон сонсогдсоныг нуух юу. Та анхнаасаа олон хүүхдийн ээж болно гэж төсөөлж байсан уу?

-Би ч гэсэн өөрийгөө дөрвөн хүүхдийн ээж болно гэж төсөөлж ч байгаагүй. Амьдрал гэдэг хүн бүрт өөрийн гэсэн төлөвлөгөөтэй ирдэг юм шиг байна. Би урлагт дэндүү их хайртай болохоор ганцхан тайзан дээр дуулж байхдаа л аз жаргалыг мэдэрнэ гэж боддог байлаа. Гэтэл одоо дөрвөн хүүхдээсээ хорвоогийн хамгийн сайхан бүхнийг мэдэрч амьдарч байна. Манай нөхөр нэг удаа намайг тоглолтод явах гээд нүүрээ будаж байтал “Отгоо чи ер нь хэдэн хүүхэдтэй болно гэж бодож байна” гэж билээ. Би юу ч бодолгүйгээр “дөрөв” гэж хариулснаа санадаг юм. Магадгүй үг биеллээ олно гэдэг нь л энэ байх.

-Алдарт эхийн одонгоо Ерөнхийлөгчөөс авч байх үедээ юу бодож байв?

-Наагуур цаагуур гүйгээд л байсан болохоор нэг их зүйл бодож амжаагүй. Ерөнхийлөгчөөс одонгоо авах тэр мөчид сэтгэл хөдлөөд маш их догдолсон.

-Дөрвөн хүүхдийн ээж болсон өнөөдрийн Отгоо, ид уран бүтээлээ хийж, тайзан дээр дуулж явсан Отгоо хоёрын хооронд хэр их өөрчлөлт гарсан бэ?

-Мэдээж миний амьдралд өөрчлөлт гарсан. Гэхдээ энэ нь ээж болсонтой шууд холбоотой биш байх аа. Хүний амьдралын өөрчлөлт гэдэг настай нь холбоотой юм болов уу. Би залуу байхдаа өөрийгөө гэнэн байна, алдчих вий, буруу зүйл хийчих вий гээд л асар их хянаж, чангалж явсан. Харин одоо илүү нээлттэй, тайван болсон. Аль болох хүн бүхэнтэй нээлттэй харьцаж, хөгжилтэй сайхан яриа дэлгэн суухыг илүүд үздэг болжээ. Мөн өөрийн амьдралд чин сэтгэлээсээ ойлголцдог найзуудаа шигшиж эхэлдэг юм байна.

Сошиал ертөнц дэндүү хөгжөөд, бусдыг шүүмжлэгчид олон болжээ

-Амьдралын найзаа шигшихдээ та ямар шалгуурыг тавьсан бэ?

-Хүний амьдралд найз нөхөд гэдэг асар том орон зай байдаг. Би найзуудаасаа шударга, ямар ч үед үнэн байхыг хүсдэг. Хэрвээ миний найзуудаас үнэнч биш, худал хуурмаг зан илрэх л юм бол би чимээгүйхэн холддог. Он жил өнгөрөх тусам аяндаа найзууд шигшигддэг юм. Миний харцнаас, утсаар ярьж байхад дууны өнгөнөөс минь намайг ойлгож мэдэрдэг хэдэн сайхан найз бий. Тийм сайхан найзуудаар хүрээлүүлэн амьдардаг болохоор би өөрийгөө их азтай хүн гэж боддог.

-Урлагаас түр хөндийрөөд ээжийн үүргээ гүйцэтгэж амьдрах, урлагийн амьдралаар амьдрах хоёрын аль нь танд илүү таалагдаж байна?

-Мэдээж ээж байх нь надад илүү сонирхолтой байдаг. Яагаад гэвэл миний өдөр бүр өөр өнгөрдөг. Нас насны хүүхдүүдээс янз бүрийн үйлдэл гарна. Тэр бүрийг ажиглаад буруу зүйлийг нь залруулаад, зөвийг нь дэмжээд байх нь надад илүү санагддаг.

-Таныг уран бүтээлээрээ хүмүүст ямар нэгэн мэссежийг илгээдэг гэж би боддог.

-Миний уран бүтээл хэн нэгэн хүний гүүр байгаасай гэж би хүсдэг. Тиймдээ ч хүн миний уран бүтээлийг сонсоод нэгийг бодож хоёрыг тунгаадаг байгаасай гэж хичээж дуулдаг. Таны тийм дуутай чинь миний амьдрал тэгж холбогддог, энэ дуунаас чинь ийм зүйлийг л ойлголоо гэсэн сэтгэгдэл надад хааяа ирдэг. Би биш миний уран бүтээл хүний амьдралтай салшгүй холбоотой байна гэдэг нь л надад аз жаргалыг мэдрүүлдэг.

-Та гурав дахь хүүхдээ төрүүлснийхээ дараа урлагт эргэж орох эсэхээ шийдэх гэж их эргэлзсэн гэж дуулсан. Энэ эргэлзээгээ арилгаад, буцаад уран бүтээлээ хийхээр шийдэв үү?

-Тэгсэн. Би маш их эргэлзсэн. Буцаж орно гэхээр урлагийн ертөнц надад яг л “тамын тогоо” шиг санагдсан. Сошиал ертөнц дэндүү хөгжөөд, бусдыг шүүмжлэгчид олон болжээ. Нэг уран бүтээл хийхэд маш их доромжлол хариуд нь ирдэг болсон. Би ч бас ийм байдалд орно гэж бодохоос айсан. Гэхдээ урлагт дэндүү хайртай болохоороо холдож чадсангүй.

-Шинэ уран бүтээлийн ажилдаа орсон байна. Олон жил сонсогчдоо хүлээлгэлээ. Сүүлийн үеийн уран бүтээлийнхээ сонин сайхнаас хуваалцахгүй юу?

-Таван жилийн дараа би хоолойгоо бичүүлэх гэж студид ороход нэг тийм сонин мэдрэмж төрж байсан шүү. Надад дутагдаад байсан зүйл энэ л байж гэж бодсон. Өөрийнхөө хэмжээнд сэтгэл зүрхээ шингээгээд шинэ уран бүтээлээ хийж байна. Үзэгч, фэнүүдэд минь таалагдаж л байвал болох нь тэр.

-Таныг ид дуулж байхад шинэ залуу уран бүтээлчид маш олон давааг давж байж ард түмэнд танигддаг байсан. Харин өнөөдөр телевизийн том кон тентууд, сошиал суваг, реалити шоунууд шинэ залуу дуучдыг олноор нь төрүүлж байна.

-Мода эргэнэ гэж ярьдаг шиг урлагийн ертөнц ч мөн адил цаг үеэ дагаад хувьсан өөрчлөгдөж байна. Энэ бол байж болох зүйл. Өөрөөр хэлбэл хөгжиж байна, хувьсан өөрчлөгдөж байна. Бүгд урсгалаар явах албагүй шүү дээ.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Өрсөлдөх чадварыг нэмэх ложистикийн төвтэй болно

Замын-Үүд дэх ложистикийн төв ашиглалтад орсноор тээврийн зардал эрс буурна

 0 сэтгэгдэл


Европ-Азийг холбосон хамгийн хямд өртөгтэй, хамгийн дөт ачаа тээврийн замтай болох том амбиц манай улсад бий. Монгол Улс газар зүйн байрлалын хувьд хоёр тивийг холбох хамгийн ойр зам болдог. ОХУ-ыг БНХАУ-тай холбодог манай төмөр замын урт 1110 км бөгөөд энэ нь Казахстаны коридороос 513 км, Манжуурынхаас 748 км-ээр богино. Гэвч бид газар зүйн байрлалын энэ давуу талаа бүрэн ашиглаж чаддаггүй. Бусад орны Европ-Азийг холбосон коридоруудтай харьцуулахад өртөг өндөр, өргөн болон нарийн царигийн зөрүүнээс болж хугацаа их алддаг. Хятадын нарийн царигтай замаар ирсэн ачааг вагоноос буулгаж өргөн царигтай зам дээрх вагонд эсвэл автомашинд ачихад багагүй хүлээлт, чирэгдэл үүсдэг байдал олон жил үргэлжиллээ. Мөн бичиг баримт бүрдүүлэлт удаан, ачаа шилжүүлэн зөөх терминал нь ачааллаа дийлдэггүй зэрэг олон шалтгааны улмаас тив хоорондын ачаа тээврийн урсгалын тун бага хэсгийг манай улс татаж байна. Харин эдгээр бэрхшээлийн олонхыг нь нэгэн зэрэг шийдэж, Монголын эдийн засгийн коридорын өрсөлдөх чадварыг нэлээн хэдэн шат урагш ахиулах бүтээн байгуулалт Дорноговь аймгийн Замын-Үүд суманд өрнөж буйтай танилцлаа.

ХУГАЦАА, ЗАРДАЛ ХЭМНЭСЭН ШИНЭ ШИЙДЭЛ

БНХАУ-ын Эрээн хоттой хиллэдэг Замын-Үүд суманд 71.6 сая ам.долларын өртөг бүхий ложистикийн цогцолбор төв “Бүс нутгийн ложистикийн төвийг хөгжүүлэх төсөл”-ийн хүрээнд тун удахгүй ашиглалтад орохоор зэхэж байна. Уг төслийг Азийн хөгжлийн банкны 40 сая ам.долларын хөнгөлөлттэй зээл, таван сая ам.долларын буцалтгүй тусламжаар санхүүжүүлсэн. Харин улсын төсвөөс үлдсэн 26.6 сая ам.долларыг нь гаргажээ. Ийнхүү өндөр өртөгтэй ложистикийн төв барих болсон нь дээр дурдсан бэрхшээлүүдийг арилгаж, улс хоорондын ачаа тээврийн хэмжээг нэмэгдүүлэх зорилготой. БНХАУ, Монгол Улс хоорондын гадаад худалдаа өнгөрсөн онд 6.5 тэрбум ам.доллараар хэмжигдсэн. Харин 2020 он гэхэд 10 тэрбум ам.долларт хүргэхээр Засгийн газрууд зорьж буй. Ер нь манай улсын хилээр орж, гарах ачаа тээврийн урсгал хоёр жилийн дараа гэхэд 90 хувиар өсөх тооцоо гарсан. Тиймээс ачааг түргэн шуурхай зөөж, шилжүүлэх зайлшгүй шаардлага тулгараад байгаа юм. Замын-Үүд сумаас зургаан км зайд улбар шар өнгийн хоёр том багана харагдана. Энэ бол ложистикийн төвийн 50 метр урттай бараа зөөх кран буюу өргүүр. Уг өргүүр алслагдмал сумын хамгийн өндөр байгууламж нь болж байна. 128 га талбайд инженерийн шугам сүлжээг бүрэн шийдсэн бөгөөд захиргааны байр, засварын төв, уурын зуухны барилга, насосны байр, гаалийн түр агуулах, газар доорх усны нөөц савтай. Мөн цогцолбороос гадна ирээдүйд энэ хавьд баригдах үйлдвэр,байгууламжийн хэрэгцээг тооцсон дэд станц ашиглалтад орсон. Сүүлийн үеийн технологи бүхий бие даасан цэвэрлэх байгууламжийг ч шийджээ.

• Уг төслийг Азийн хөгжлийн банкны 40 сая ам.долларын хөнгөлөлттэй зээл, таван сая ам.долларын буцалтгүй тусламжаар санхүүжүүлсэн. Харин улсын төсвөөс үлдсэн 26.6 сая ам.долларыг нь гаргажээ.
• Цогцолбор ашиглалтад орсноор Замын-Үүдэд 170-200 тогтмол ажлын байр нэмэгдэнэ.
• Ложистикийн төвийн ашиглалт, татвар хураамжийн хэмжээг бүрэн ашиглалтад орсных нь дараа Засгийн газар шийднэ.

Олон тэрбум төгрөгийн өртөгтэй энэ нүсэр байгууламжийн гол цөм нь дээр дурдсан хоёр улбар шар өнгийн өргөгч кран. Одоо ашиглаж буй хоёр терминалд ачааг зөөхдөө эхлээд нарийн царигтай замаар ирсэн вагоноос чингэлгийг талбайд буулгана. Дараа нь ахин зөөж өргөн царигтай вагонд ачдаг зэргээр дамжлага ихтэй. Чингэлгийг өргөж буй төхөөрөмж нь дизель түлшээр ажилладаг тул зардал нь ч хямд бус. Харин шинэ төвийн ачаа шилжүүлэн зөөх кран энэ олон дамжлагыг ганцхан үйлдэл болгосон. Нарийн болон өргөн царигтай замыг зэрэгцүүлэн барьсан учраас чингэлгийг нэг замаас нөгөө рүү кранаар нэг удаа л өргөөд буулгана гэсэн үг. Мөн цахилгаанаар ажилладаг тул энэ үйлдэлд дөнгөж 50 цент зарцуулдаг юм байна. Харин одоогийн “МЧ-1”, “МЧ-2” шилжүүлэн ачих төвд нэг чингэлэг зөөхөд 3-4 ам.доллар зарцуулж байгаа аж. Түүнчлэн шинэ төвийн ачаа шилжүүлэх хэсэг нь хоёр захаараа хүнд даацын автозамтай. Вагонд ачсан чингэлгийг кранаар өргөөд автомашинд шилжүүлэн ачдаг. Нэг кран нь дангаараа 50 тонн хүртэлх ачааг өргөх хүчин чадалтай бөгөөд даац нь үүнээс их байвал хоёр кранаар зэрэг өргөх боломжтой гэдгийг инженерүүд тайлбарлаж байлаа. Мөн одоогийн ачааны терминалуудад 24 вагон байрлах талбайтай. Ачаалал ихтэй үед жолооч нар халуун наранд үйлчилгээний төвөөс хол эл хуль газарт удаан хугацаанд ээлжээ хүлээх нь бий. Тиймээс 60 вагон байрлах боломжтой, үйлчилгээний газрууд бүхий ложистикийн төв ашиглалтад орвол жолооч нарын ая тухыг хангахаар тооцжээ.

ОРОН НУТАГТ 200 ОРЧИМ АЖЛЫН БАЙР НЭМЭГДЭНЭ

Шинэ ложистикийн төвийн хоёр дахь том амжилт бол замын байгууламж. Өмнө нь ачааны машинууд терминал руу явахдаа төмөр замаар дайрч гардаг байсан тул цөөнгүй осол гарч байжээ. Харин автомашины зам төмөр замтай огтлолцдог хэсэгт хүнд даацын 19 у/м төмөр бетон гүүр барьсаар аюулгүй байдал сайжирсан байна. БНХАУ-ын хилээс манай улс руу үргэлжлүүлэн барьсан нарийн царигтай төмөр замыг ложистикийн төв хүртэлх 6.5 км зайд нөхөж барьсан. Харин дотоодын өргөн царигтай замыг үүнтэй холбохын тулд 5.5 км-т шинээр барьжээ. Ингэхдээ Монголд анх удаа бетонон дэртэй суман шилжүүлгийг тусгайлан захиалж хийлгэсэн гэдгийг талбайн ажилчид сонирхууллаа. Энэ нь бетон дэрээс дөрөв дахин их урт буюу 60 жилийн настай. Ер нь уг барилгад ашиглаж буй бүхий л материалыг өөрсдийн талбайд барьсан лабораторид туршиж, шинжилдэг аж. Төслийн бүтээн байгуулалтад ашиглаж буй арматур, хөрс, бетон, цементийн чанарыг сүүлийн үеийн багажаар туршиж буйгаа танилцууллаа. Тухайлбал, арматурын багц бүрийг туршиж, тасралтын хязгаарыг нь тогтоодог. Мөн бетон хавтангуудыг таван паскалын хүчтэй даралтаар шалгаж, бяцарч байвал ашигладаггүй юм байна. Ингэснээр дараа дараагийн бүтээн байгуулалтад чанарын жишиг тогтооно гэж тайлбарлав.

Ачаа тээврийн урсгал 2020 он гэхэд 90 хувиар өснө

Азийн хөгжлийн банкны Монгол дахь суурин төлөөлөгч Ёланда Фернандез “2020 онд ачаа тээврийн урсгал нэмэгдэхэд одоогийн “МЧ-1”, “МЧ-2” терминалууд ачааллаа дийлэхгүй. Ложистикийн төвийн төслийн ажилд хөрөнгө оруулагчийн зүгээс сэтгэл хангалуун байна. Үүнтэй зэрэгцээд боомтын нэвтрүүлэх чадварыг сайжруулах төсөл хэрэгжиж байгаа. Ингэснээр Монгол Улс болон БНХАУ хоорондын худалдааг хөнгөвчлөх, шуурхай болгоход ач холбогдолтой” гэв. Ийнхүү 2010 онд зураг төслийг нь хийж, найман жил үргэлжилсэн том бүтээн байгуулалтын ажил шувтарч байна. Одоогоор цогцолборын барилгын ажил 85 хувьтай байгаа бөгөөд ирэх наймдугаар сар гэхэд улсын комисст хүлээлгэж өгнө гэдгийг тус төслийн зохицуулагч Д.Энхбаатар хэллээ. Тэрбээр “Ложистикийн төвийн барилгынажил ерөнхийдөө дууссан. Байгууламжуудын дотоод засал, тохижилт болон тоног, төхөөрөмжүүдээ суурилуулах ажил л үлдсэн” гэв. Ложистикийн төвийн ашиглалт, татвар хураамжийн хэмжээг бүрэн ашиглалтад орсны дараа Засгийн газар шийдэх юм байна. Замын-Үүд сумын иргэдийн олонх нь хилийн зурвас дээр хоол хүнс, бараа зардаг эсвэл зорчигчдод унаагаар үйлчилдэг. Төмөр зам болон төрийн байгууллага, цөөн хэдэн үйлчилгээний газраар байнгын ажлын байр нь хязгаарлагддаг. Хэрэв энэ цогцолбор ашиглалтад орвол 170-200 тогтмол ажлын байр нэмэгдэх юм. Мөн тээврийн зардал буурснаар бараа, бүтээгдэхүүний үнэ хямдрах боломжтой. Хамгийн гол нь шинэ ложистикийн төв ашиглалтад орсноор манай улсын эдийн засгийн коридорын өрсөлдөх чадвар хэд дахин өсөхөөр байна.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Government seeks dual-listing for Erdenes Tavan Tolgoi IPO

​Cabinet plans to offer 30 percent stake of Erdenes Tavan Tolgoi through a dual-listing​

 0 сэтгэгдэл


According to the Minister of Mining and Heavy Industry Sumiyabazar Dolgorsuren, the Cabinet issued a resolution on intensifying the development of Tavan Tolgoi residual deposits during its regular session yesterday. The resolution to improve economic circulation of the deposits were presented to the Parliament. The Cabinet presented the draft to the Mongolian People’s Party group in the Parliament and received its approval and was ratified by the National Security Council on June 14. If the Parliament approves the bill within two weeks, the preparatory works of Erdenes Tavan Tolgoi’s IPO, which is expected to offer 30 percent of its stakes, are in plan to be completed within 180 days. The working group, which is formed by over 40 staff of Ministry of Road and Transport Development, Ministry of Finance, Ministry of Energy, Ministry of Mining and Heavy Industry, Erdenes Mongol and Erdenes Tavan Tolgoi, is currently drafting documents on renewing the feasibility, integrated resource report, projects on water supply, electricity grid, auto road and railways of Tavan Tolgoi deposits. For instance, the resource estimation is expected to be increased by 7.4 billion tons with the JORC code. Authorities informed that the USD 5.7 billion appraisal of the deposit conducted in 2011 can be revised as a result. “Within the frames of intensifying Tavan Tolgoi residual deposits, the Cabinet is holding talks and exchanging views with international exchanges and investment banks; for example, the Hong Kong, Tokyo, New-York, London and Toronto exchanges have sent their respective offers. There are rumors that state-owned enterprises are inefficient. I think we are obliged to demonstrate the public that the Government can be a good manager. The President, Parliament Speaker and Prime Minister share the same view that the Tavan Tolgoi residual deposits have to be aggravated,” remarked Mr. Sumiyabazar Dolgorsuren. He added, “Since there is a risk that the stock price will plunge, we are being careful to launch the IPO at the domestic stock exchange. Thus, we view that it is rational to launch a dual-listed IPO.”