A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/3024/

Нүүрсний утаагаа химийн хорт хийгээр солих уу

Шахмал түлшний барьцалдуулагчийн чанар тааруу нь герман судлаачийн анхаарлыг татлаа

 0 сэтгэгдэл

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/3024/


Энэ өвөл нийслэлчүүд шахмал түлшний шидийг үзэх солилтын өмнө дор бүрнээ бэлдэж суугаа. Төрөөс түүхий нүүрс оруулахыг тас хориглон, “Тавантолгой түлш” ХХК дангаараа гэр хорооллын 220 мянган өрхийн хэрэгцээг хангах шахмал түлш үйлдвэрлэх үүрэг аваад “аахилж” буй. Үйлдвэрлэлт тасралтгүй үргэлжилж, 600 мянган тонн шахмал түлшээр өвлийг өнтэй давна гэж төслийн багийнхан тооцож гаргасан судалгаа бий. Дүүрэг бүрт борлуулах цэгүүд нээж, энэ сарын 15-аас шахмал түлш борлуулж эхэлнэ. Харин түлшний чанар, хүртээмжийг л ярьж байгаа энэ үед орц найрлагын асуудал дахин сөхөгдөхөд хүрлээ.

Нүүрсний салбарын худалдаа, хөрөнгө оруулалт, тээвэр, байгалийн нөлөөлөл гээд бүхий л асуудлыг хөнддөг Coal Mongolia олон улсын хурал, үзэсгэлэнгийн үеэр германы нэгэн судлаачийн үг анхаарал татав. Фрайбергийн техникийн их сургуулийн байгаль орчин болон дулааны инженерчлэлийн хүрээлэнд төслийн менежер, судлаач Андре Шмит урилгаар оролцож, “Шахмал түлш гарган авах Гидравлик поршеньт шахагчийн үзүүлэлтийг уламжлалт шахмал түлшний технологитой харьцуулах нь” сэдвээр танилцуулга хийн, дэлхийд хүлээн зөвшөөрөгдсөн шилдэг технологи сонирхуулсан юм.

Харин түүнээс асуусан “Монголын шахмал түлшний үйлдвэртэй танилцсан уу. Чанарын хувьд ямар санагдав” гэсэн асуултад ноцтой хариулт хэлснийг форумд оролцогчид төдий л ойшоосонгүй. Тэрбээр, “Монголд үйлдвэрлэж байгаа шахмал түлшний үйлдвэртэй танилцсан. Чанарын хувьд “тиймэрхүү” санагдсан шүү. Гэхдээ сорьцыг авч яваад туршилт, судалгаа хийж болно. Барьцалдуулагч нь их цагаан юм билээ. Хятадаас оруулж ирдэг гэсэн. Үүнийг чанаржуулах хэрэгтэй. Агаарын бохирдлыг бууруулах зорилгоор үйлдвэрлэж байгаа шахмал түлшинд баталгаагүй химийн хольц өнгө хувиргах хэмжээгээр оруулах нь сөрөг нөлөөтэй. Хүсвэл илүү нарийвчилсан шинжилгээнд хамруулахад тусалж болно” хэмээн сэтгэл түгшин өгүүлсэн.

Түүний хэлснээр, шахмал түлшийг гаднаас нь харахад л барьцалдуулагч бодис стандартын шаардлага хангаагүй нь мэдэгдэж байсан аж. Хэдийгээр манай эрдэмтэд судалж, туршаад, салбарын яамнаас зөвшөөрч, “галт тэрэг хөдөлсөн” ч гэлээ орчин үеийн технологи эзэмшигч, герман судлаачийн үгийг анхаарч үзэхэд илүүдэхгүй. Уг бодисыг урд хөршөөс оруулж ирдэг. Шаталтын үед хорт бодис ялгаруулалт ихтэй, хурц үнэртэй чанар муутай нь хямд үнэтэй байдаг аж. Харин зөвшөөрөгдсөн хэмжээнд химийн хольцыг тааруулж хийсэн нь үнэр ялгаруулалт багатай ч үнэ өртөг өндөр. Бүх түлшийг стандарт барьцалдуулагчтай үйлдвэрлэхэд зардал нь өндөр тул өнөөдрийн худалдаанд амлаж буй үнээр зарахад ашиггүй төдийгүй алдагдал хүлээх юм байна. Тиймээс шахмал түлшинд хийх нэмэлт химийн бодисуудыг хямд үнэтэй, хорт хий ялгаруулалт ихтэйг сонгосон байх эрсдэл бий.

ХЯТАДААС ОРУУЛЖ ИРСЭН ХИМИЙН ХОРТОЙ ИРСЭН ХИМИЙН ХОРТОЙ БАРЬЦАЛДУУЛАГЧ ОДОО Ч ДУУСААГҮЙ 

Харин энэ талаар “Тавантолгойн түлш” ХХК-ийн ахлах зөвлөх Г.Бадамхатангаас тодруулсан юм. Тэрбээр, “Олон удаагийн туршилт, Азийн орнуудын лабораториор шинжлүүлсэн шахмал түлшний стандартыг яамны зөвлөлөөр батлуулсан. Өмнө нь олон нийтэд түгээж, түлж үзсэн шахмал түлшнээс хорт бодисын агууламж багасгаж, стандартад нийцүүлсэн тул сайжруулсан шахмал түлш гэж нэрлэж байгаа юм.

Шахмал түлшийг харахад л барьцалдуулагч нь шаардлага хангаагүй нь мэдэгджээ

Уг түлшний 95 хувийг милдинг буюу ухаа худагийн угааж баяжуулсан эрчим хүчний нүүрс эзэлдэг. Үүнийгээ 0.5 мм хүртэл нунтаглаад шахмал түлш болгодог юм. Нунтаг нүүрсэн дээр 3-4 төрлийн бодис нэмдэг. Барьцалдуулагч SB-1 хэмээх шаргал өнгөтэй бодис, шаталтыг дэмжиж, тортог багасгадаг Солонгосоос оруулж ирсэн Soot free гэх шингэн, мөн хүхрийн агууламжийг бууруулах зорилготой эх орны шохой, цементийн эрдсийн нэмэлтүүд хийдэг. Барьцалдуулагчийн хувьд хятадад үйлдвэрлэсэн ISO стандарт хангасан бодис хэрэглэдэг. Шатаахад ямар ч үнэр гарахгүй.

Харин өмнө нь хувийн хэвшлийн шахмал түлшний үйлдвэрлэгчид урдаас янз бүрийн бодис оруулж ирээд буруу зөрүү юм хийдэг байсан. Тэд чанарын шаардлага хангаагүй, химийн хорт бодис дэгдэх эрсдэлтэй барьцалдуулагч их хэмжээгээр оруулж ирсэн байдаг. Би өөрөө ч хаа нэг газар харж байсан. үлдэгдэл нь дуусаагүй юм билээ. Манайхан үнэ ханш хямд гээд таарууг нь оруулж ирсэн байх. Түүгээрээ одоо ч үйлдвэрлэж байгаа. Харин “Тавантолгой түлш” ХХК-ийнх бол чанарын стандарт хангасан, хорт бодисын ялгаруулалт бууруулсан шахмал түлшийг өөрийн компанийн савлагаатай гаргаж, нийлүүлж байна. Ташаа мэдээллийг залруулах хэрэгтэй” гэсэн юм. Шахмал түлшийг улсын үйлдвэрийн газарт л үйлдвэрлэж, түгээж, борлуулах чиглэлтэй ч өмнө нь энэ төрлийн бизнес эрхэлдэг байсан жижиг үйлдвэрүүд одоо ч үйл ажиллагаагаа явуулж, стандартын бус барьцалдуулагч хэрэглэж байж болзошгүйг ахлах зөвлөх Г.Бадамхатан үгүйсгэсэнгүй. Мөн шахмал түлшний түгээлтийн асуудалд хүлээцтэй хандаж, үйлдвэрийн бүтээгдэхүүн тасарсан тохиолдолд баталгаагүй түлш авахгүй байхыг анхааруулсан. Гэхдээ гал алдахад хүрвэл баталгаа шаардах бүү хэл элдэв хог, дугуй гээд түлж болох бүхнийг шатаах өрх хотын захаар дүүрэн байгаа нь харамсалтай.

ШАХМАЛ ТҮЛШЭЭ ЕВРОСТАНДАРТААР ШИНЖЛҮҮЛЖ, ХАРИУГ ОЛОН НИЙТЭД ИЛ БОЛГОЁ

Монгол Улсын Засгийн газраас “түүхий нүүрс хэрэглэхийг хориглох тухай” 62 дугаар тогтоол гаргаж, өнгөрсөн тавдугаар сараас эхлэн нийслэлийнхээ үүд хаалгыг “цоожилсон”. Хүйтний ам наашлах тусам гэр хорооллын иргэд “гал алдах вий” гэх айдас хүйдэстэй яриа орой бүр өрнүүлж байна. Шахмал түлш нь шаардлага хангахгүй, олдоц муутай бол уламжлалт нүүрсээ хаанаас хэрхэн олж түлэх вэ гэсэн бодолд тэд толгойгоо гашилгана. Тэдэнд энэ өвөл түлэх шахмал түлш нь орц найрлагын хувьд найдвартай эсэхэд эргэлзэж суух цаг хугацаа үлдсэнгүй. Япон, Солонгос, Хятадын лабораторид шинжлүүлсэн гэх боловч албан ёсны хариу бичгийг нь олон нийт олж хараагүй л байна. Тавантолгойн түлшийн хажуугаар доктор, профессор Г.Бадамхатан гуайн анхааруулсанчлан хувийн үйлдвэрүүдэд одоо ч байгаа чанарын шаардлага хангаагүй барьцалдуулагчаар хийсэн шахмал түлш тараагдаж, арилгах гэж ядаж байгаа утааны найрлагад химийн хор нэмэхийг үгүйсгэх аргагүй.

Дэлхий нийтээр ногоон тив гэж хүлээн зөвшөөрөгдсөн Европод, тэр дундаа германы лабораторид төрөөс “шахаж” буй шахмал түлшээ шинжлүүлээд, хариуг нь олон нийтэд нээлттэй мэдээлж, эргэлзээ, айдаст автсан сэтгэлийг нь нэг амраавал яасан юм бэ. Үйлдвэрлээд түгээчихсэн гэж гэдийлгүй, утааг бууруулах, хоруу чанарыг багасгасан гэдгээ олон улсад хүлээн зөвшөөрөгдсөн евростандартын лабораторийн шинжилгээгээр батгаажуулчихвал утааг бууруулах ажлын эхлэлийг итгэлтэйгээр дэмжих иргэд нэмэгдэх юм. 

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Цахилгаан моторт хүүхдийн тэрэг эрсдэлээс сэргийлнэ

Bosch компани ухаалаг хүүхдийн тэргийг 2020 оны эхээр худалдаанд гаргана

 0 сэтгэгдэл


ХБНГУ-ын Bosch компани нялх хүүхдийн түрдэг тэрэг түрэх ачааллыг хөнгөлөх, санамсаргүй өнхрөхөөс сэргийлэх үүднээс хоёр ширхэг цахилгаан мотор, мэдрэх төхөөрөмж бүхий E-Stroller цахим систем суурилуулах арга бодож олов.

Шинэ систем нь замын гадаргууг автоматаар тодорхойлон өгсүүр газарт дугуйг эргүүлж, уруу газарт хий өнхрөхөөс саатуулан эргэлтийг нь удаашруулж, хажуу хэвгийд тэргийг унагаалгүй тулж өгдөг. Мөн түрдэг тэрэгний бариулаас гараа авах болон, хүчтэй салхинд тэрэг савлах үед дугуйны эргэлтийг зогсоож “тоормослож” чадна.

Түрдэг тэрэгний дугуйнд Bosch компанийн гэр ахуйн цахилгаан хэрэгсэлд ашигладаг 18 вольтын литий-ионий зай хураагуур суурилуулжээ. Бүрэн цэнэгтэй нөхцөлд уг зай хураагуураар түрдэг тэрэг 14.5 километр туулж чадна.

Шинэ системд гар утас зэргийг цэнэглэх зориулалттай USB порт оруулж өгсөн байна. Bluetooth холболт ашиглан ухаалаг утсаараа зай хураагуурын цэнэгийн хэмжээг мэдэж болохын зэрэгцээ түрдэг тэрэг хулгайд өртөх үед хэрэглэгчийн утсанд анхааруулга ирэх юм. Анхааруулга дэлгэцнээ гармагц түрдэг тэрэг дуут дохио өгч, дугуйн тоормос автоматаар түгжигдэнэ. Түгжээг зөвхөн хэрэглэгч гар утсандаа суулгасан программаараа салгах боломжтой.

Bosch компани E-Stroller-ийг Шведийн Emmaljunga зэрэг хөндлөнгийн үйлдвэрлэгчдэд захиалж хийлгэхээр төлөвлөж байна. Ухаалаг хүүхдийн тэргийг 2020 оны эхээр худалдаанд гаргах аж.



A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

“Вагнер Ази Тоног Төхөөрөмж” компани дэлхийн жишигт нийцсэн Металл хийц боловсруулах төвийг Монголд нээлээ

 0 сэтгэгдэл


“Вагнер Ази Тоног Төхөөрөмж” ХХК бүтээгдэхүүн дэмжих үйлчилгээнийхээ төрлийг шинээр нэмж “Металл хийц боловсруулах төв”-ийг ашиглалтад оруулж, нээлтийн үйл ажиллагаагаа 9 дүгээр сарын 10-ны өдөр хийлээ. Тус компани Катерпилларын стандарт шаардлагын дагуу чанартай бүтээгдэхүүн үйлчилгээг санал болгож байна. Металл хийц боловсруулах төв нь хүнд машин механизмын эд анги болон жижиг хэсгүүдийг хамгийн сүүлийн үеийн тоон болон автомат удирдлага бүхий тоног төхөөрөмжөөр сэргээн засварлах юм. Одоогийн байдлаар тус төвд зорох, өнгөлөх, өрөмдөх, нүх, ховил гаргах, зүсэлт хийх зэрэг олон төрлийн өндөр хүчин чадалтай машин суурилагдсан.

Ингэснээр чанарын өндөр түвшний үйлчилгээг харилцагчдадаа үзүүлээд зогсохгүй, сэлбэг захиалж цаг хугацаа алдахгүй, зардал бууруулах зэрэг олон давуу талтай. Нээлтийн үйл ажиллагаанд уул уурхай, барилга, хүнд машин механизмын чиглэлийн нийт 400 орчим харилцагч, төлөөлөгчид болон Катерпилларын Ази Номхон далайн бүс нутгийн менежерүүд хүрэлцэн ирж оролцлоо. Өнгөрөгч жил “Вагнер Ази Тоног Төхөөрөмж” компани Агрегат үйлдвэрлэлийн төвийн үүдээ нээж уул уурхай, барилгын салбарын гол зэвсэг болох САТ машиныг Монголд бүрэн засварлах боломжтой болсон бол одоо ихэнх металл хийцийн сэлбэгүүдийг өөрсдийн роботжсон тоног төхөөрөмжөөр бүрэн засварлаж, шинэчлэх боломжтой боллоо.

Уг арга хэмжээний үеэр “Багануур”, “Өсөх зоос”, “Монгол Майнинг Эксплорэйшн” зэрэг зургаан компанитай 38,5 тэрбум төгрөгийн хамтран ажиллах гэрээнд гарын үсэг зурлаа. “Вагнер Ази Тоног Төхөөрөмж” ХХК нь 1996 оноос хойш 22 дахь жилдээ Монгол Улсад тогтвортой үйл ажиллагаа явуулж байгаа бөгөөд Монгол Улсын ТОП 100 аж ахуйн нэгжийн 17-д эрэмбэлэгдэж байна. Мөн барилга, уул уурхай, зам дэд бүтцийн хүнд даацын тоног төхөөрөмж үйлдвэрлэгч дэлхийн хамгийн том үндэстэн дамнасан Америкийн CATERPILLAR корпорацын Монгол дахь цорын ганц диллер бөгөөд худалдаа, засвар үйлчилгээ, сэлбэгийн бэлэн байдал, санхүүгийн шийдэл, бүтээгдэхүүн дэмжих үйл ажиллагаа зэрэг иж бүрэн цогц үйлчилгээг харилцагчдадаа тогтвортой хүргэдэг.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Apple үнийн хямдралаар сюрприз барилаа

 0 сэтгэгдэл


Apple Inc мягмар гарагт олон нийтэд хамгийн санаанд оромгүй бэлэг болгосон зүйл бол шинэ  технологи, дивайс, үйлчилгээний аль нь ч биш, үнийн шинэ стратеги байлаа. Тус компанийн iPhone 11 загвар 699 ам.доллараас эхэлж буй нь 2018 оны iPhone XR-ийнх 749 ам.доллараас эхэлж байсантай харьцуулахад харьцангуй доошилсон үнэ болов. XR загварын үнэ 599 ам.долларын түвшинд хүрч буурсан нь ердөө жилийн өмнөх загвар 150 ам.доллараар хямдарсан гэсэн үг юм. Урьд нь iPhone-ын үнэ ганц жилийн дотор ингэж огцом хямдарч байсан удаагүй.

“Apple-ын танилцуулах арга хэмжээний гол сонин нь iPhone 11-гийн үнэ доогуур байгаа явдал” хэмээн Raymond James & Associattes-ын аналист Крис Касо хөрөнгө оруулагчдадаа хандан хэллээ. Энэ удаагийн үнийн жишгийг “Apple жилийн өмнө бүтээгдэхүүнийхээ үнийг хэт өндөр тогтоосноо зөвшөөрсний илрэл гэж ойлговол зохино” хэмээн тэрбээр тайлбарлав.

Бүр 2017 онд гарсан iPhone 8 загвар өдгөө 449 ам.доллар болж байгаа нь бас л 150 ам.доллараар буусан үзүүлэлт. Мөн онд худалдаанд гарсан Apple Watch Series 3 загвар 279 ам.доллараас 199 боллоо. Ийм үнэ Fitbit Inc-ийн ижил төрлийн бүтээгдэхүүнтэй өрсөлдөхөд тустай. Өргөн хэрэглээний инновацлаг цахим бүтээгдэхүүний дизайн хийцийн тал дээр Apple нь дэлхийн шилдэг компанийн нэг. Гэсэн хэдий ч тус компани цагтаа их эрэлттэй байсан iPhone-ын борлуулалтыг хадгалж үлдэхийн тулд хүчээ дайчилсаар. Өрнөдийн болон Хятадын хэрэглэгчид шинэ технологийн хувьсгал бүхий орлуулах арай хямд загвар ховор гарч буйгаас одоо хэрэглэж байгаа ухаалаг утсаа шинэчлэх сонирхолгүй болжээ. ICD-гийн судлаачдын тооцоог үзвэл энэ онд шинэ утасны нийлүүлэлт гурав дахь жилдээ буурч, 2.2 хувиар багасах төлөвтэй байна. Харин iPhone-ын нийлүүлэлтийг бүр 15 хувиар унана хэмээн шинжээчид таамаглав.

Цар хүрээ нь ихэссээр байгаа дижитал үйлчилгээндээ шинэ үйлчлүүлэгчдийг ахиу хамруулангаа бүтээгдэхүүнийхээ үнийг бууруулах нь зарим хэрэглэгч хуучин ухаалаг утсаа iPhone-оор шинэчилж солих магадлалыг ихэсгэнэ. Apple-ын хувьцаа мягмар гарагт Нью-Йоркт 1.2 хувиар дээшилж 216.70 ам.доллар болсон нь 11 дүгээр сараас хойш тохиолдоогүй өсөлт болов.

“Харьцангуй хямд дивайс худалдаж авсан олон хэрэглэгч яваандаа Apple-ын үйлчилгээнд шилжих байх” хэмээн IDC-гийн судалгааны менежер Житеш Убрани үзлээ. “Техник хангамжтай холбоотой иймэрхүү үзэгдэл урьд нь гарч байсан. Хүн iPhone худалдаж авсан л бол iPad юм уу AirPods авах магадлал ихэсдэг” хэмээн тэрбээр тайлбарласан юм.

Гэхдээ үйлдвэрлэж буй цахим төхөөрөмж, шинэ үйлчилгээний хооронд ийм уялдаа үүсгэх нь Apple-д хялбар бус. Учир нь дижитал үйлчилгээ эрхлэгчид одоо ч асар олон төдийгүй үйлчилгээ нь iPhone зэрэг Appleын бүтээгдэхүүнтэй хангалттай нийцэж ажилладгийг Убрани анхааруулав.

Энэхүү бэрхшээлийг Apple мөн л үнийн түрэмгий бодлогоор шийдэх бололтой. Apple Arcade видео тоглоомын үйлчилгээний сарын төлбөр Apple Music, Apple News+ үйлчилгээний төлбөрийн яг хагас буюу ердөө 4.99 ам.доллар. Apple удахгүй нэвтрүүлэх TV+ видео стриминг  үйлчилгээнээсээ сард 4.99 ам.долларын төлбөр авах гэж байгаа нь ихэнх шинжээчдийн хувьд гайхмаар зүйл. Apple TV+ нь Netflix Inc, Amazon.com Inc-ийн Prime Video, Disney+ үйлчилгээнд халгаатай. Apple-ын iPhone, iPad, Mac компьютер юм уу Apple TV худалдаж авсан хэрэглэгч TV+ үйлчилгээг жилийн турш үнэгүй ашиглана гэдгийг гүйцэтгэх захирал Тим Кук мэдэгдлээ.

TV+ үйлчилгээг “шоу сүйрүүлэгч” хэмээн тодорхойлсон Wedbush Securitiesийн шинжээч Дэн Ив хямд үнэ нь Apple-ын үйлчилгээ захиалагчдын тоог өсгөж өгөх сайн талтай хэмээн үзэж байна.

“Нийт 900 сая iPhone идэвхтэй хэрэглэгчийн бааз-суурь нь Cook & Co-д ойрын 3-4 жилийн дотор стриминг үйлчилгээний салбарт 100 сая хэрэглэгчийг талдаа татах боломж олгоно” хэмээн Ив хөрөнгө оруулагч нарт хандсан тайлбартаа бичжээ.