A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/1972/

Саад бартаа туулан өндийж буй үндэсний брэнд “Плас”

Зах зээл дэх импортын бүтээгдэхүүнээс 20-30 хувь хямд

 0 сэтгэгдэл

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/1972/


Гэрийн эзэгтэй нарын хамгийн ойрын туслагч нь цэвэрлэгээний бүтээгдэхүүнүүд гэдэгтэй санал нийлэхгүй хүн байхгүй. Аяга таваг, тавилга, шал угаагч гээд... цэвэрлэгээний бүтээгдэхүүнийг сонгохдоо бүсгүйчүүд чанар, үнийг харгалзаж сонголтоо хийдэг байсан бол сүүлийн жилүүдэд тухайн бүтээгдэхүүний орц найрлагад анхаарал хандуулах болсон. Өөрөөр хэлбэл, эзэгтэй нар илүү байгалийн гаралтай, элдэв химийн элементийн агууламж багатайг нь чухалчлах болсон. Тэгвэл энэ бүх асуудлыг шийдэх бүтээгдэхүүнийг Монголд үйлдвэрлэж эхэлсэн нь сайшаалтай. Шингэн вок, шал угаагч, аяга угаагч, гарын шингэн саван гэсэн дөрвөн төрлийн бүтээгдэхүүн “Плас” нэрээр гарсныг “Би үйлдвэрлэгч” буландаа онцолж байна.

Баянгол дүүргийн 11 дүгээр хороонд байрлах тус үйлдвэрийн байр савлагаа, агуулах, оффисоос бүрдэнэ. Хоёр жил үйл ажиллагаа явуулж буй тус үйлдвэр зургаан ажилтантай. “Плас” нэрийн бүтээгдэхүүнийг үйлдвэрлэдэг “Торгон хавтан” компанийн захирал Ж.Энхсанаа энэхүү бизнесийн санаагаа 2015 оноос эхлэн судалжээ.

Тэрбээр “тухайн үед ямар бүтээгдэхүүн импортоор оруулж ирвэл зүгээр байх бол гэж их бодсон. Энэ үед иргэд ч гэсэн импортын барааг сайшаахаа больж байв. Олон ч зүйл туршиж үзсэн дээ. Тэгээд гэр ахуйн бүтээгдэхүүн дотооддоо үйлдвэрлэх санаа төрсөн юм. Монголд энэ чиглэлийн үндэсний үйлдвэр байгаагүй. Гэр ахуйн цэвэрлэгээний бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлээ томруулж, брэнд болгох зорилготой. Хамгийн гол нь хямд бүтээгдэхүүн гаргахдаа биш. Чанарыг эрхэмд тавьсан” хэмээн ярилаа.

Тэрбээр туршилт хийж байхдаа зэх зээл дэх импортын томоохон брэндийн бүтээгдэхүүнүүдийг худалдан авч, хөөсрөлт болон арьсанд нөлөөлөх байдлыг нь шалгасан байна. Улмаар цэвэрлэгээний бүтээгдэхүүн өтгөн, хөөсрөлт сайтай, арьсанд харшил өгдөггүй байхыг гол зорилгоо болгосон аж. Одоогоор гарын шингэн саван нь 350 мл, аяга угаагч 500 мл, шингэн вок гурван литр, шал угаагч нэг литр гэсэн савалгаатайгаар үйлдвэрээс гарч байна.

Мөн албан байгууллагуудад зориулан тав болон хорин литрээр савласан бүтээгдэхүүн ч гаргаж буй.

Харин бүтээгдэхүүн дотроо өнгө, үнэр, савлагааны хувьд 20 гаруй төрөл бий гэнэ. Үнийн хувьд томоохон брэндийн бүтээгдэхүүнээс 20-30 хувиар хямд гэдгийг Ж.Энхсанаа онцлов. Тодруулбал, 350 млтэй гарын шингэн саван 2500 төгрөг, таван литртэйг нь 20 мянган төгрөгөөр зах зээлд борлуулдаг байна. Үйлдвэрлэл хэрхэн өрнөдгийг гарын шингэн саван дээр тайлбарлаж өгөв. Шингэн савангийн найрлагад орж буй өөхнөөс гаргаж авсан хөөсрүүлэгч бодис, далдуу модноос гаргасан тос, ванилын эссенс, өтгөрүүлэгч, тогтворжуулагч, өнгө үнэр оруулагч зэрэг бодисуудаа ус ионгүйжүүлэх төхөөрөмж рүү хийн, халдваргүйжүүлнэ. Ийн цэвэршүүлсний дараа зуурах машин руу хийж, эцэст нь савлах машинаар үйлдвэрлэх хэмжээгээрээ гаргадаг юм байна.

“Манай компани 100 хувь үндэсний хөрөнгө оруулалттай компани. Цаашид улам өргөжүүлэх зорилготой” хэмээн Ж.Энхсанаа хэллээ.

Түүнээс үйлдвэрийн цаашдын стратеги, бизнес төлөвлөлтийнх нь талаар ярилцлаа.

-Гэр ахуйн ахуйн цэвэрлэгээний маш олон импортын бүтээгдэхүүн Монголын зах зээлд борлуулагддаг. Тэдгээр бүтээгдэхүүнтэй хэрхэн өрсөлдөх вэ?

-Зарим угаалгын нунтаг үнэр ихтэй, хэрэглэсний дараа амтагддаг. Манай бүтээгдэхүүнд тийм асуудал байхгүй. Бүтээгдэхүүний давуу тал нь өтгөн, хөөсрөлт сайтай, хүний арьсанд харшил өгөхгүй. Энэ нь давуу тал болж өгнө.

• Монголд ийм чиглэлийн үндэсний үйлдвэр байгаагүй. 

• Одоогоор үйлдвэрийнхээ хүчин чадлын 50 хувийг л ашиглаж байна. 

• Одоогоор гарын шингэн саван нь 350 мл, аяга угаагч 500 мл, шингэн вок гурван литр, шал угаагч нэг литрийн савалгаатайгаар гарч байна.

-Үйлдвэрийн хүчин чадлын талаар мэдээлэл өгөхгүй юу?

-Өдөрт нэг тонн бүтээгдэхүүн гаргах хүчин чадалтай. Хэрэгцээ ямар байна тэр хэмжээгээр үйлдвэрлэдэг. Одоогоор үйлдвэрийнхээ хүчин чадлын 50 хувийг л ашиглаж байна.

-Цаашид бүтээгдэхүүнийхээ төрлийг нэмэх үү?

-Хивс угаагч, хувцас зөөлрүүлэгч, цонх арчигч, суултуур цэвэрлэгч зэрэг бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэхээр туршиж байгаа.

-Худалдаалах цэгүүдээ хэрхэн тодорхойлсон бэ?

-Нийслэлийн бүх сүлжээ дэлгүүр болон зах, бөөний төвөөр худалдаалж байгаа. Хөдөө орон нутгийн хувьд Дархан, Эрдэнэтэд бага хэмжээгээр борлуулдаг. Олон албан байгууллагатай хамтран ажиллаж байгаа. Тухайлбал, зочид буудал, зоогийн газар, том үйлдвэрүүд болон зарим банктай хамтардаг. Сар шинэ хийгээд ер нь байсхийгээд болдог Монголын олон баяр болгоноор нийслэлийн 870 мянган өрх цэвэрлэгээ хийнэ, нэг өрх ахуйн цэвэрлэгээндээ хамгийн багадаа 5000 төгрөг зарцуулна гээд тооцвол нийт 4.3 тэрбум сая төгрөг зарцуулна гэсэн үг. Тэгвэл энэ их мөнгийг импортоор орж ирж байгаа бүтээгдэхүүнд биш дотооддоо үйлдвэрлэж буй бүтээгдэхүүнд зарцуулвал хөл дээрээ тэнцэн ядаж байгаа энэ үйлдвэрийн хамт олны бизнес ядах зүйлгүй, тун амархан босох боломж харагдаж байна. Бид үндэсний үйлдвэрлэлийг дэмжье гэдэг мөртөө яг үнэндээ төр засаг нь ч, худалдан авагчид ч тэр ямар нэгэн бодитой, дэм тус үзүүлдэг билүү гэдгээ эргэцүүлэх ёстой санагдсан. Монголд үйлдвэрлэсэн, импортыг орлох бүтээгдэхүүнийг монгол хүн хийж чадаж байгаа бахархууштай, том амжилт. Гэвч тэд баршгүй олон саад бэрхшээлтэй ямагт тулгардаг. Тиймээс үнэхээр л үндэснийхээ үйлдвэрлэлийг дэмжих сэтгэл бидэнд байдаг бол энэ мэт эхлэлүүдийг төр засгаасаа эхлэн бодлогоор дэмжих учиртай. Эдгээр компаниудыг хүүхэдтэй зүйрлэх юм бол дөнгөж мөлхөж сурч байна шүү дээ. Хүүхэд эцэг эхийнхээ дэмээр хөлд ордог шиг үндэсний гэсэн тодотголтой хэдхэн үйлдвэр маань монгол хүний дэмээр өндийн босож, хаана ч сөхрөхгүйгээр алхаж сурна шүү дээ.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Приус машины батарей сэргээх Монгол дахь анхны үйлдвэр

Нөхөн сэргээсэн батарейндаа зургаан сарын баталгаа өгдөг

 0 сэтгэгдэл


Нийслэлийн замын хөдөлгөөнд оролцож буй автомашины дунд приус багагүй хувийг эзэлдэг.  Тэгвэл Улаанбаатарт анх удаа приус машины батарей нөхөн сэргээх лаборатори үйлдвэр байгуулагджээ. “ДЦС-III”- ын хойно байрлах “Форвард Моторс” ХХК-ийн авто үйлчилгээний төвд байрладаг уг үйлдвэрийг “Би үйлдвэрлэгч” буландаа онцоллоо. Цаашид зөвхөн приусээр хязгаарлахгүй, гибрид хөдөлгүүртэй бүх төрлийн машины батарейг нөхөн сэргээх зорилт тавьжээ. Тус үйлдвэрийн талаар “Форвард Моторс” ХХК-ийн ерөнхий захирал Г.Орхонтуяатай ярилцлаа.

-Манай улс анх удаа батарей нөхөн сэргээх үйлдвэртэй болсон байна. Үйлдвэрийнхээ талаар мэдээлэл өгөхгүй юу?

-“Тоёота” Корпорацын дэмжлэгтэйгээр Дэнсо корпорацид боловсруулсан технологид үндэслэн гибрид батарейг нөхөн сэргээх үйлдвэрийг Монголдоо байгууллаа. Судалгаа хийж үзэхэд Монгол Улсад 150 мянга гаруй приус загварын автомашин байна. Тиймээс энэ үйлдвэр манай улсад ашигтай ажиллах бүрэн боломжтой. Эдгээр машины гибрид батарейг Япон улсад 10 гаруй жил хэрэглэсэн байдаг учир манай улсад орж ирээд 5-6 жил болоод муудчихдаг. Японоос нөхөн сэргээх батарей авах гэхээр зардал их байдаг. Тиймээс иргэдийн эрэлт дээр үндэслэн “Тоёота” автомашинтай хэрэглэгчдэд зориулж гибрид батарейг нөхөн сэргээх үйлдвэрийг байгуулсан. Манай үйлдвэрийн хувьд “Дэнсо” корпорацын хилийн чанадад байгуулсан анхны үйлдвэр. Япон нөхөн сэргээсэн батарей манай улсад зарагддаг. Гэхдээ тухайн батарейг Японд нөхөн сэргээгээд нааш нь авчрах хугацаанд цэнэгээ алдана. Тиймээс тухайн газар нь хийвэл ашиглалт сайн байдаг. Үүнээс гадна цэнэг алдсан тохиолдолд дахин сэргээх боломжтой.

-Батарейг хэрхэн нөхөн сэргээдэг тодорхой тайлбарлахгүй юу?

-Хүмүүс өөрийнх нь машинд байгаа батарейг шууд цэнэглэнэ гэж ойлгоод байгаа юм. Тийм биш. Приус автомашины батарей 28 модулиас бүрддэг. Нэг батарейг зургаан үзүүлэлтээр шалгаж үзнэ. Хэдэн ч модуль эвдэрсэн байж болно.

Манай улсад нэг батарейнаас 1-2 модуль гардаг

Солих шаардлагатай модулийг бусад модультай ижил үзүүлэлтээр тэнцвэржүүлээд угсардаг. Дараа нь төхөөрөмж дээр угсарсан батарейны цэнэгийг нь алдуулаад буцааж цэнэглэн ажиллагааг нь тогтворжуулна. Ингэснээр найдвартай ажиллагаатай батарей болж байна гэсэн үг. Түүнээс биш вольтоор нь хэмжээд, энэ батарей нурсан бусад нь зүгээр гээд өөр батарей хийвэл жаахан яваад л алдаа гардаг. Ингэж нэг, хоёроор нь солилоо гээд үр дүнгүй. 

-Хүмүүст нэг, хоёроор нь солих хямд тусдаг байх. Батарейгаа бүхэлд нь нөхөн сэргээлгэхэд хэд орчим төгрөг зарцуулагдах бол. Үнийн хувьд ялгаа бий юу?

-Батарейг бүхэлд нь шалгахад нэг өдрийн ажил болдог. Тухайн хүн машинтайгаа ирж, ажлын хөлсөө төлөөд батарейгаа шалгуулан ашиглаж болох нь хэд байна гэдгийг мэдэж болно. Тухайлбал, арван модуль нь зүгээр байлаа гэхэд буцаан угсраад үлдсэнийг нь хийж болдог. Гэхдээ батарей нь бүхэлдээ ашиглаж болохооргүй болсон тохиолдолд цаг болон мөнгөний гарз болно. Ийм тохиолдолд бүхэлд нь сольсноос ялгаагүй өртөгтэй байдаг. Бүхэлд нь солиход 800 мянган төгрөг байдаг юм.

-Хүмүүсийн ашиглахаа боль - сон хуучин батарейг яадаг вэ?

-Япон улсад хэрэглэхээ больсон нэг машины батарейнаас 7-9 ширхэг модулийг дахин ашиглах боломжтой гэсэн тооцоолол гарсан байна. Гэтэл манай улсад 1-2, зарим батарейнаас нэг ч модуль гардаггүй. Тиймээс бүхэлд нь сольж байгаа юм. Яагаад гэвэл стандартын бус завсар буюу зөвхөн вольтоор нь үздэг. Сайн вольттой хэрнээ хэрэглэж болохгүй батарей байж болно. Батарейгаа бүхэлд нь биш нэг нэгээр нь сольсон тохиолдолд зүгээр байсан модулийг муутгадаг учир дахин ашиглах боломжгүй. Тиймээс хэрэггүй болсон батарейг нэгдсэн байдлаар цуглуулаад Япон руу гаргадаг. Одоогоор гурван контейнер гарсан байгаа. Зарим хүн хуучин батарейгаа өгөхгүй гээд аваад явдаг.

-Хуучин батарейгаа Япон руу явуулдаг нь ямар учиртай юм бэ?

-Гибрид батарей нь дотроо никель, алт гэх мэт олон нарийн бодистой. Тэр болгоныг нь ялгаж аваад устгалд оруулан түүхий эд болгож дахин үйлдвэрлэдэг. Хог хаягдлаа үлдээхгүй гэдэг утгаар Япон улс руу буцаан гаргаж байгаа юм.

-Өмнө нь нөхөн сэргээсэн батарейгаа туршиж үзсэн байх. Туршилтаа хэдий хугацаанд хийсэн бэ?

-Такси үйлчилгээ эрхэлдэг зургаан машинд тавьж, хоёр жилийн хугацаанд туршилт хийсэн. Өдөрт 150-200 км явдаг. Энэ хугацаанд ямар нэгэн асуудал гараагүй. Бид нөхөн сэргээсэн батарейндаа зургаан сарын баталгаа өгч байгаа.

-Зөвхөн приус машины батарейг нөхөн сэргээх юм уу. Цаашид хэрхэн өргөжих вэ?

-Цаашид гибрид батарейтай бүх төрлийн машины батарейг нөхөн сэргээнэ. Одоогоор судалгаа, шинжилгээний ажил хийж байна.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Дотоодын шоколадны хэрэгцээг хангах зорилготой Sayan брэнд

Албан байгууллага болон хувь хүмүүсийн захиалгаар шоколадаа хийдэг

 0 сэтгэгдэл


“Хайраар урласан Монгол амт” уриатай “Заан фүүдс” ХХК-ийн Sayan брэндийг “Би үйлдвэрлэгч” буландаа онцолж байна. Европын дээд зэргийн шоколадны түүхий эд, итали технологи, тоног төхөөрөмж ашиглан Монголдоо анх удаа гар аргаар хийдэг шоколадыг Sayan брэндийн хамт олон өөрийн өвөрмөц жорын дагуу 100 хувийн байгалийн түүхий эдээр хийж хэрэглэгчдэдээ хүргэж эхэлснээс хойш нэг жилийг үджээ. Энэ хугацаанд гадаад болон дотоодын олон хэрэглэгчтэй болж, хүмүүст хэдийнэ танигдаж эхэлсэн байна. Тухайлбал, энэ брэндийн эрхэм хүндтэй хэрэглэгч нь Төрийн ёслолын алба. Монгол Улсын Ерөнхийлөгч, Ерөнхий Сайд, УИХ-ын дарга нарын гадаад, дотоод айлчлал, хүлээн авалт, бэлэг сэлт зэрэг олон нарийн чимхлүүр ажлыг хариуцдаг төрийн дипломат алба эднийхээр үйлчлүүлдэг. Мөн Sayan шоколадыг үйлдвэрлэж эхэлсэн цагаас эхлэн өнөөдрийг хүртэл олон улсын байгууллагууд, гадаад дотоодын нэр хүндтэй компаниуд бүтээгдэхүүнийх нь амт чанарыг өндрөөр үнэлэн, тогтмол захиалсаар иржээ.

ЖДҮХС-ГААС ЗЭЭЛ АВЧ ТОНОГ ТӨХӨӨРӨМЖӨӨ НЭМЭГДҮҮЛЖЭЭ

Артизан шоколад гэдэг нь handcrafted буюу гар аргаар хийдгээрээ бусдаас ялгардаг. Энэ нь цэвэр органик бүтээгдэхүүн учир ямар нэг хугацаа уртасгагч юм уу амт оруулагч, химийн бодис нэмдэггүй, зөвхөн байгалийн гаралтай түүхий эд хэрэглэдэг аж. Амт чанар сайнаас гадна эрүүл мэндэд хоргүй, органик бүтээгдэхүүн тул хадгалалтын хугацаа арай богино буюу 3-6 сар байдаг аж. “Энэ нь органик бүтээгдэхүүн гэдгийг илтгэж байгаа юм” хэмээн Sayan брэндийн захирал З.Болормаа хэлсэн юм. Тэрбээр тус брэндийг нөхөртэйгөө хамтран үүсгэн байгуулж, гэр бүлийн бизнес болгосон байна. З.Болормаа нь банк санхүү болон худалдааны чиглэлээр олон жил ажиллажээ.

Харин түүний гэр бүлийн хүн болох Ж.Буд-Эрдэнэ нь маркетингийн чиглэлээр ажилладаг. Анх үндэсний хэлбэр дүрстэй шоколадны дизайн, хэв маяг гарган гадаадын шоколадны үйлдвэрт  захиалах санаа төрж, Бельги, Польш, Эстонийн шоколадны үйлдвэрүүдэд захиалгаар, ямар үнэ өртөгтэй хийх талаар судалж эхэлжээ. Тэдгээр үйлдвэрлэгчид асар их хэмжээгээр, бас үнэтэй үйлдвэрлэх нөхцөл тавьсан байна. “Монгол шоколадыг гадаадад үйлдвэрлээд оруулж ирнэ гэхээр утгагүй санагдаж, бид яагаад дотооддоо үйлдвэрлэж болдоггүй юм гэж бодсон.

Ингээд шоколадны үйлдвэрийн технологийг судалж үзээд 2017 оноос хойш эрчимтэй хөөцөлдсөн. Шоколадны хоёр ч сургалтад суулаа. Италийн шоколад хийдэг хүний курст сууж, тэндээс тоног төхөөрөмжөө авч Sayan шоколадны бизнесээ эхэлсэн” хэмээн З.Болормаа захирал ярьсан юм. Уг бизнесээ эхлүүлэхийн тулд 4-5 жилийн хугацаа зарцуулсан бөгөөд өөрсдийн хөрөнгөөр хөл дээр нь босгожээ. Анх шоколад хайлуулагч нэг машинтай байсан учир өдөрт ердөө 50-60 хайрцаг шоколад гаргадаг байжээ. Харин өнгөрсөн онд Жижиг, дунд үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэх сангаас зээл авч, тоног төхөөрөмжөө нэмэгдүүлсэн тул одоо өдөрт 200 хайрцаг шоколад гаргаж байгаа аж.

ҮЙЛДВЭРИЙН 50-60 ХУВЬ НЬ ГАР АЖИЛЛАГААТАЙ

Sayan брэнд нь дэлхийд алдартай Milka, Тoblerone, Raffaelo, Kinder surprise, Alpen Gold зэрэг шоколад үйлдвэрлэгчидтэй адил нэг компаниас түүхий эдээ авдаг. Тухайлбал, какао, шоколад зэрэг гол түүхий эдээ Европоос авдаг. Харин шоколад хийхдээ ашигладаг чацаргана, аньс, арвайн гурил зэргийг дотоодын үйлдвэрлэгчдээсээ авдаг байна. Сайн чанарын түүхий эдээр хийж байгаа учир бүтээгдэхүүний үнэ нь жирийн шоколадыг бодвол арай үнэтэй гэдгийг хэлж байв.

Тус үйлдвэрийн 50-60 хувь нь гар ажиллагаатай учраас тухайн шоколад үйлдвэрээс гарахдаа 3800-13500 төгрөгийн үнэтэй байдаг аж. Шоколадны хайрцаг доторх хуванцар суурь, цаасан зөөлөвчийг хүртэл Европын компанид захиалж хийлгэдэг байна. “Бид шоколадаараа дамжуулж Монгол орноо сурталчилъя гэсэн хүсэлтэй. Тиймээс бүтээгдэхүүнүүдээ “Mongolia the beautiful” буюу “Үзэсгэлэнт Монгол”, “Taste of Mongolia” буюу “Монгол Амт”, “Ambassador” буюу “Амбан Сайд” гэж нэрлэсэн. “Ambassador” бол Монголдоо анхны дарстай шоколадны цуглуулга болох юм.

Харин “Үзэсгэлэнт Монгол” нэртэй шоколадны цуглуулга дотроо Монголын үзэсгэлэнт газруудын фото зураг бүхий ил захидалтай. Бид гэрэл зурагчдаас албан ёсны эрхийг нь авч хэвлүүлсэн. Жуулчид болон гадаадын зочдод өөрсдийн хийсэн бүтээгдэхүүнээ бэлэглэхэд монголчууд шоколадыг хэнээс ч дутахааргүй хийж чаддаг юм байна гэдгийг харуулахыг зорьж байна” хэмээн Ж.Буд-Эрдэнэ онцоллоо.

“ДОТООДЫН ҮЙЛДВЭРЛЭЛ ЯАГААД ҮНЭТЭЙ БАЙДАГ ЗОВЛОНГ ОЙЛГОЖ ЭХЭЛСЭН”

Тэднийх одоогоор дөрвөн төрлийн набор, гурван төрлийн хавтгай шоколад хийж байгаа аж. Арвайн гурилтай шоколад нь оюуны өмчөөр баталгаажсан бөгөөд дэлхийд цор ганц гэдгийг хэлж байлаа. Эдгээр бүтээгдэхүүнээ УИД, “Номин”гийн сүлжээ, И-март, OREM Duty Free Shop зэрэг 15 салбараар худалдаалж байгаа юм. Мөн Дархан, Эрдэнэт хот, Хөвсгөлийн Мөрөнд “Номин”-гийн сүлжээгээр худалдаалдаг. Үүнээс гадна албан байгууллага, хувь хүмүүсийн захиалгаар компанийн болон арга хэмжээний лого бүхий хайрцагтай шоколад захиалгаар хийдэг байна. Дотроо төрөл бүрийн амттай бөгөөд дөрөв, ес, 16 ширхгээр хийлгэх боломжтой аж. Борлуулалт их байгаа учраас дотоодынхоо хэрэгцээг бүрэн хангаж чадахгүй байгаагаа хэлж байв. Тиймээс цаашид тоног төхөөрөмжөө хагас автомат болгож, бүтээгдэхүүн борлуулах салбаруудаа нэмэхээр төлөвлөж байгаа аж.

Арвайн гурилтай шоколад нь дэлхийд цор ганц

Шинэ жил, цагаан сар, эмэгтэйчүүдийн баярын үеэр борлуулалт нь эрс нэмэгддэг байна. Гэхдээ захиалга ихтэй үед гол түүхий эдээ гаалиар оруулж ирэхэд асуудал үүсдэг болохыг хэлж байлаа. Түүнчлэн татвар, ажилчдын цалин, тоног төхөөрөмжөө нэмэгдүүлэх, ажиллах хүчээ сургалтад хамруулах гээд жижиг дунд үйлдвэрлэгчдэд учирдаг санхүүгийн асуудал мөн л адилхан тулгардаг байна. “Өөрсдөө жижиг, дунд үйлдвэрлэл эрхлэх болсноос хойш дотоодын үйлдвэрлэл яагаад үнэтэй байдаг зовлонг ойлгож эхэлсэн” хэмээн эднийхэн ярив. Тэрбээр дотоодынхоо хэрэгцээг бүрэн хангаж байж экспорт хийхээр төлөвлөснөө хэллээ. Тус  брэндийг үүсгэн байгуулагчид Монголд дээд зэргийн чанартай, хамгийн шилдэг бүтээгдэхүүн  гаргах зорилго тавин ажилласаар байна. Сонирхуулахад, ОХУ-ын Кремлийн албан ёсны шоколад нийлүүлэгч нь “А.Коркунов” брэнд байдаг бол Их Британийн Засгийн газрын албан ёсны шоколад нь “Hames Chocolates” байдаг. Тэгвэл манай улсынх Sayan брэнд хэдийн болжээ.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Өв залгамжлагдан хэрэглэгдэхээр чанартай "УРГА" брэнд

"УРГА" брэндийг 25-45 насныхан их сонирхдог

 0 сэтгэгдэл


Хүн бүр тав тухтай орчинд амьдарч, ажиллахыг хүсдэг. Тиймээс өрөө тасалгаагаа өөрийн хүссэнээр тохижуулах мөнхийн хүсэл тэдэнд бий. Тавилгадаа тааруулж өрөөгөө тохижуулах бус таны хүссэн загвараар тав тухаа бүрдүүлэх боломжийг брэнд олгож байна. Өвөрмөц содон хийц, зоригтой шийдэл бүхий, захиалагчийн хэрэгцээ шаардлагад нийцүүлсэн модон тавилга үйлдвэрлэдэг тус брэндийг “Би үйлдвэрлэгч” буландаа онцоллоо. Загвараа өөрөө гарга, зай талбайгаа ч өөрөө тооц. Харин гүйцэтгэл, чанарыг бидэнд даатга гэсэн зарчмаар ажилладаг тус үйлдвэрийн залуучууд бүхий л төрлийн ширээ, сандал, номын тавиур, ор, авдар зэргийг үйлдвэрлэдэг аж. Мөн хуучин тавилгаа сэргээн засварлуулах боломжийг ч үйлчлүүлэгчдэдээ олгоно. Тухайлбал, хуучны ширээгээ авч ирээд загвар болон өнгийг нь солиулж, шинэ мэт болгох боломжтой. Хүсвэл үйлчлүүлэгч өөрөө үйлдвэрийн тоног төхөөрөмжийг ашиглаад хүссэн тавилгаа хийхийг зөвшөөрдөг.

ЭВДЭРСЭН, ХУУЧИРСАН МОДОН ТАВИЛГАА ЯНЗЛАХ БОЛОМЖТОЙ

Ө.Энхбаяр, Б.Дөлгөөн. Тэд бол “Урга” брэндийг үүсгэн байгуулагчид. Анх интерьер дизайны ажил хийж яваад бие биетэйгээ танилцан, ажлын хамтрагчид болжээ. Тэд байгальд ээлтэй бүтээгдэхүүн бий болгож, хүмүүсийн хэрэглээг өөрчлөх ижил сонирхолтой. Тус брэнд нь хуучин арьс ширний үйлдвэрт үйл ажиллагаа явуулдаг.

Захиалга өгч байгаа хүмүүсийн ихэнх нь зай талбайгаа ашиглахыг хүсдэг

“Манай үйлдвэрт ирээд эвдэрсэн, хуучин модон эд хогшлоо засах боломжтой. Бид тоног төхөөрөмж болон материалыг нь гаргаж өгч болно. Чадахгүй бол зааж зөвлөдөг” хэмээн Б.Дөлгөөн ярив. Энэ үйлчилгээ нь хүмүүст их хүрсэн байна. Амралтын өдрүүдэд чөлөөт цагаа сонирхолтой өнгөрүүлэхийг хүссэн болон эвдэрсэн тавилгаа засахыг хүссэн хүмүүсийн хөлд “Урга” дарагдах нь их. Учир нь хүмүүс хэрэглэж байсан тавилгаа шууд хаяхын оронд засаж сэлбэх боломжийг эрэлхийлдэг. Гэвч ажлын орчин, багаж сэлбэггүй нь тэдэнд дээрх боломжийг олгодоггүй. Тиймээс хуучин гэж голохгүй, хог гэж хаяхгүй янзлаад өгөх газрыг нь бий болгохоор зорилго шулууджээ.

ТАНЫ СОНГОСОН ЗАГВАР ДАХИН ДАВТАГДАХГҮЙ

Ө.Энхбаярын хувьд “Cap concepts” компанийг дөрвөн жилийн өмнө үүсгэн байгуулсан. Эхний удаад интерьер дизайнаа хийдэг байсан бол яваандаа өөрөө тавилгаа хийх болсон байна. “Энэ хугацаанд их юм сурсан. Их ч алдаа гаргасан. Одоо техник хэрэгсэл, арга барил, хэрэглэдэг материалууд бага багаар сайжирч байгаа” хэмээн тус брэндийг үүсгэн байгуулагч залуус хэлж байлаа. Зах зээлийн хувьд жижиг учраас материалаа импортоор оруулж ирж чадахгүй байгаа аж. Тиймээс дотоодод байгаа модны үйлдвэрүүд болон мод оруулж ирдэг байгууллагуудтай гэрээ байгуулж, хамтран ажилладаг байна. Хамгийн гол нь дахин давтагдашгүй гэдгээрээ бусдаас ялгарч байгаа аж. Учир нь таны сонгосон загварыг өөр хэнд ч дахин хийж өгдөггүй байна.

ЗАХИАЛАГЧДЫН ИХЭНХ НЬ БҮТЭЭЛЧ ЧИГЛЭЛЭЭР АЖИЛЛАДАГ ХҮМҮҮС

Гэр болон ажлын өрөөгөө тохижуулахыг хүсэж байгаа та загвар хийц, өнгө төрхөө ярилцахад таны хүссэн дизайн компьютерт бэлэн болох болно. Гоё дизайныг хүний хэрэгцээнд нийцүүлэн хүссэнээр нь хийх гэсэн гурван зүйлийг нэгтгээд багц үйлчилгээ үзүүлэхийг хичээдэг байна. Энэ нь тэдний бусдаас ялгарах давуу тал. Долоо хоногт нэг шүүгээ, тавиур гаргадаг аж. “Урга” брэнд нь загвар, хийцийн хувьд бусдаас содон байдаг учир 25-45 насныхан их сонирхдог байна. Захиалагчдын олонх нь бүтээлч чиглэлээр ажилладаг хүмүүс. Тухайлбал, сонин сэтгүүлд нийтлэл бичдэг, эсвэл ном бичдэг, дуучид, жүжигчид тэднийг зорих нь түгээмэл. Амьдралын энгийн хэв маягтай, хийдэг ажил нь сонин содон, хэрэгцээгээ тодорхойлсон хүмүүст илүү зориулагддаг байна. “Тавилгаа гоёмсог бусдаас илүү гоё болгомоор байна гэсэн хүсэлтэй хүмүүс ирдэггүй. Захиалга өгч байгаа хүмүүсийн ихэнх нь зай талбайгаа ашиглаж тавилга хийлгэх гэж ханддаг. Тиймээс тавилгын зах зээл хүний хүсэлд үндэслэж хэрэгцээг нь хангаж чадахгүй байгаа юм шиг санагдсан” хэмээн Б.Дөлгөөн хэлсэн юм. Тэрбээр хот төлөвлөлтийн мэргэжилтэн бөгөөд сурч байх хугацаандаа давхар тавилга, дизайн урлалын чиглэлээр сурдаг байжээ.

ЭДЭЛГЭЭ МУУ ХАВТАНГИЙН ОРОНД МОД АШИГЛАДАГ

Анх 10 хүний бүрэлдэхүүнтэй үйлдвэрээ явуулдаг байсан бол одоо дөрвүүлээ ажиллаж байгаа аж. Зарим ажилчин нь ур чадвараа дээшлүүлэхээр гадаад орныг зорьжээ. Тиймээс өөрсдөө ажилчдаа бэлддэг с“Урга”лттай болохоор төлөвлөж байгаа аж. Гар аргаар хийх ажил их байдаг, нөгөө талаар цөөхүүлээ болохоор бүтээгдэхүүний гарц удаан байдаг байна. Захиалга дээрээ үндэслээд метр кв-ын үнэ тооцдог.

Хүмүүсийн эрүүл мэндэд нийцсэн, чанарын шаардлага хангасан бүтээгдэхүүн хийхийг зорьдог учраас ДСП хавтангаас бүрэн татгалздаг. Энэ нь хамгийн хямдхан материал байдаг байна. Учир нь хаягдал үртсийг нийлүүлээд хэвэнд оруулж шахаад цавуугаар барьцалдуулдаг. Тэгээд гадуур нь хуулга наагаад хавтан болгодог. Тиймээс хямдхан, хөнгөн, гоё харагддаг байна. Гэхдээ тэр хэмжээний цавуу барьцалдуулна гэдэг нь хүний эрүүл мэндэд маш муу. Мөн гал тогооны тавилгыг ДСП хавтангаар хийж болохгүй. Чийглэг орчин учраас дороо мууддаг. Улмаар гажилт үүсэж, боолтууд нь суларч унадаг байна. Харин “Урга” брэндийн бүтээгдэхүүн нэг сар хэрэглээд хаядаг биш өв залгамжлаад явах хэмжээний чанартай байна хэмээн итгэл төгс хэлж байлаа. Учир нь эдэлгээ муу хавтангийн оронд мод ашиглаж хийдэг. Энэ нь өнгө оруулахаас гадна мод хатах, эсвэл чийгнээс болж гажихаас хамгаалдаг байна.

ЭВДЭРСЭН ТОХИЛДОЛД ЗАСУУЛЖ БОЛНО

“Мишээл” экспо, “Сохо мебель” зэрэг тавилгын дэлгүүрүүдэд худалдаалагддаг бүтээгдэхүүнүүдтэй харьцуулахад үнийн хувьд ижил. Харин загвар хийцийн хувьд яах аргагүй бусдаас содон, хаана ч байхгүй шинэлэг хэв маягтай. “Урга” брэндийг зорьсон хүмүүс өөрийн сонирхолд нийцсэн тавилга хайж 4-5 хоног хөлийн улаа эргэтэл явж байснаас захиалга өгсөн нь хамаагүй дээр хэмээн үздэг байна. Зарим хэрэглэгчийн хувьд Монголдоо үйлдвэрлэж байж үнэтэй зарлаа гэж шүүмжилдэг аж. “Урга”-гийн бүтээгдэхүүн удаан эдэлгээтэйгээс гадна эвдэрч, муудсан тохиолдолд буцааж өгөөд засуулах боломжтой гэдгээрээ бусдаас онцлог. Засаж болохгүй тохиолдолд хэлбэр дүрсийг нь өөрчлөөд шинэ мэт болгох боломжтой гэдгээрээ бас ялгардаг. Цаашид бүтээгдэхүүнд хэрэглэх өнгөлгөөний материалаа хүртэл эрүүл мэндийн шаардлага хангасан болгохыг зорьж байгаа аж. Одоо пластик төрлийн материал хэрэглэж байгаа учраас импортоор бусад төрлийн материал оруулж ирэх зайлшгүй шаардлага тулгарсан байна. Тэд цаашдаа том тавилга хийхээс гадна бага оврын зүйл хийхийг  илүүд үзэж гэрлэн чимэглэл, хүүхдэд зориулсан тавилга болон тоглоом хийхийг зорилгоо болгожээ. Мөн хөдөө орон нутгийн хүмүүстэй хамтраад цэцэг болон модны усалгаа хийхэд шаардлагатай зүйлсийг шинэлэг байдлаар хийхийг төлөвлөж байгаа аж.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Соёолж буй үйлдвэрлэгчид гадны дэмжлэгээр “нахиалах” нь

Экспортын орлого жин даах хэмжээнд хүрээгүй ч эхлэлээ тавьсандаа олзуурхаж байна

 0 сэтгэгдэл


Солонгосын алдарт LG группын охин компани болох LG Fashion-д 2006 оноос эхлэн ажилласан туршлагатай монгол залуугийн үүсгэн байгуулсан “Марал” брэндийг энэ дугаартаа онцолж байна. Дэлхийн загварын чиг хандлагатай хөл нийлүүлэхийн зэрэгцээ чанар, үзэмжийг нэн тэргүүнд тавих зорилттой “Марал” брэндийн цүнх, түрийвч болон бусад жижиг арьсан эдлэлүүд зах зээлд нэгэнт байр сууриа эзэлж, Shangri-La Mall-ын гуравдугаар давхарт нэрийн дэлгүүрээ нээжээ. Ижил төрлийн бүтээгдэхүүнээс чамин загвар, тод өнгө, чанарын өндөр зэрэглэлээрээ ялгардаг. “Марал” брэнд 2015 оны дөрөвдүгээр сараас үйлдвэрлэлээ эхэлсэн аж. Хөл дээрээ босох бэлтгэл хугацааг тэд гурван жил гэж тодорхойлж байна. Өнгөрсөн жилээс үйл ажиллагаа нь жигдэрч, одоо экспортод гаргахад хэдийн бэлэн болжээ.

“ЭЦСИЙН ЗОГСООЛ ЭХ ОРОН МИНЬ”

“Марал дизайн” ХХК-ийн захирал Ц.Ган-Эрдэнэ Солонгост ажиллахаар очсон даруйдаа хэл ч сайн сураагүй байж “Монголдоо үйлдвэр байгуулна” гэсэн зорилт тавьжээ. LG Fashion бол солонгосчуудын загварын чиг хандлагыг тодорхойлогч томоохон фирм. Долоо хоног бүр шинэ загварууд ирж, 500 ширхэг түрийвч, мөн тооны цүнх үйлдвэрлэдэг байжээ. Ц.ГанЭрдэнэ энд ажиллах хугацаандаа хуримтлуулсан туршлагадаа тулгуурлан, 2012 онд үйлдвэрээ байгуулж, “өрх тусгаарласан” байна. Солонгос дахь байгууллагуудын захиалгаар арьсан эдлэл үйлдвэрлэх ажлаа эхнэрийн хамт амжуулдаг байв. Энэ үеэс Монголд байгуулах үйлдвэрийнхээ тоног төхөөрөмжийг судалж, цүнхний тоног хэрэгсэл, ширхэг зүү ч байсан цааш нь хурааж эхлэв. Гурван жилийн турш зуу гаруй сая төгрөгөөр жижиг хэмжээний үйлдвэрлэл явуулахад хангалттай суурь оёдлын машин, түүхий эд, бусад зүйлийг цуглуулж чаджээ. Ингээд 2015 оны хоёрдугаар сард эх орондоо ирээд, хоёрхон сарын дараа анхны бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэн гаргав. Өдөр нь цүнхээ хийж, орой нь хүргэлтээр борлуулсаар багахан хүрээнд танигдаж эхэлжээ. Олон жилийн өмнөөс төлөвлөж мөрөөдөж ирсэн бүтээгдэхүүнээ олны хүртээл болгоход чанар, бас дахин чанарыг нэгдүгээрт тавьж ирсэн аж. Авсан хүмүүс ч сэтгэл ханамж өндөр тул нүд унаган сонирхсон нэгэндээ зааж өгсөөр “Марал” брэнд зах зээлд сөхөрч унасангүй, “хөлд орлоо”.

Өөрийн гэсэн өнгө, загварыг хүлээн зөвшөөрүүлэхэд дөхөм болсон чухал үйл явдал бол Missosology Mongolia Fashion Show-д шинэ загварын коллекцоо толилуулсан явдал байв. Тодруулбал, 2016 оны дөрөвдүгээр сард болсон 100 гаруй сая хүн шимтэн уншдаг "Missosology" сайтын албан ёсны нээлтийн үеэр "Face of beauty international 2013" тэмцээний титмийн эзэн Тонга улсын мисс Даймонд Ланги, 2015 оны тэмцээний дэд байрын мисс Унгарын гоо бүсгүй Далма Карман болон олон улсын тэмцээнд эх орноо төлөөлөн оролцож, амжилт үзүүлсэн Монголын чадварлаг загвар өмсөгчдийн гарт “Марал” брэнд гялалзсан нь үйлдвэрлэгчдийн томоохон бахархал байв. Ц.Ган-Эрдэнэ “Эцсийн зогсоол эх орон минь л юм чинь, тэнд би юугаар нэмэр болж чадах вэ гэж боддог байсан. Солонгост очоод LG Fashion-д оронгуутаа л ийм хэмжээний үйлдвэртэй болно гэдэг мөрөөдөлтэй болсон” гэж ярилаа. Тэд цаашдаа зөвхөн арьс, арьсан бүтээгдэхүүн биш хувцас, гутал үйлдвэрлэлээр өргөжин тэлж, Монголын загварын ертөнцөд өөрийн гэсэн өнгөөр эгшиглэхийг хүсдэг ажээ.

ДЭЛХИЙН БАНКНЫ 50 ХУВИЙГ БУЦААН ОЛГОДОГ ХӨТӨЛБӨРТ БАГТЖЭЭ

“Марал” брэндийн нэг цүнхний үнэ дундажаар 250 мянган төгрөг. Ихэвчлэн хотын төв болон Үндэсний цэцэрлэгт хүрээлэн, Зайсан орчимд захиалгаар хүргүүлдэг байна. Зах зээл дэх ижил төрлийн бүтээгдэхүүнтэй харьцуулвал дундаж болон дунджаас дээгүүр орлоготой хүмүүст зориулсан брэнд аж.

БНСУ, БНХАУ-ын Гуанжу, мөн Монголын экспортод гаргадаг боловсруулсан арьсыг сонгон авч, Японы YKK брэндийн тоноглол болон цахилгааныг ашиглан урладаг. Нэг суурь машин нь зах зээлд 10 гаруй сая төгрөгийн үнэтэй. Анх эхнэр болон эгчтэйгээ гурвуулаа эхэлж байсан бол одоо 11 хүнийг ажлын байраар хангаж, нийгмийн даатгалд хамруулан, татвараа төлдөг аж ахуйн нэгж болж чадав. Түүнчлэн байгууллагуудын захиалга байнга шахуу ирдэг гэсэн. Компанийн логотой түрийвч, нэрийн хуудасны сав зэргийг 18 мянган ширхэгээр захиалах тохиолдол ч бий. Брэндийн нэр хүнд өсөж, захиалга ихсэхээр ажлын байр, үйлдвэрлэлийн хүчин чадлаа нэмэгдүүлэх зайлшгүй шаардлага тулгардаг. Тиймээс зээл авч өргөжүүлэхээр шийджээ.

ЖДҮХС, Хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих сан зэрэг төрийн дэмжлэг тэдэнд олдоогүй. Сонирхож үзсэн ч ямар нэг шалтгаанаар буцаадаг байв. Харин Азийн Хөгжлийн банк болон “Хаан” банкны хамтарсан төслийн зээлд хамрагдаж чаджээ. Бизнесийн бусад зээлийг бодвол бага буюу хүү нь жилийн 15 хувь. Ингээд 200 сая төгрөгийн зээл авч, одоо ажиллаж байгаа 120 мкв талбай бүхий үйлдвэрийн байраа худалдаж авсан байна. Мөн тоног төхөөрөмж нэмж авахаар төлөвлөсөн. Ирэх дөрөвдүгээр сарын сүүлээр АНУ, Канадад болох үзэсгэлэнд оролцохдоо сүүлийн үеийн шинэ суурь машин сонирхох аж.

• Солонгос загварыг Монгол чанартай хослуулжээ. 

• Тэд цаашдаа зөвхөн арьс, арьсан бүтээгдэхүүн биш хувцас, гутал үйлдвэрлэлээр өргөжин тэлнэ. 

• Дундаж болон дунджаас дээгүүр орлоготой хүмүүст зориулсан брэнд.

“Марал” брэнд 2018 оны арваннэгдүгээр сараас Шанхай хот руу экспортоо эхлүүлжээ. Одоогоор экспортын орлого жин даах хэмжээнд хүрээгүй ч эхлэлээ тавьсандаа олзуурхаж байгаа. Монголдоо танигдсан гурван жилээс арай бага хугацаанд Хятадын өргөн зах зээлд боломжийн тооны хэрэглэгч олчих байх гэсэн өөдрөг төсөөлөлтэй. Мөн Дэлхийн банкнаас хэрэгжүүлдэг Экспортыг дэмжих хөтөлбөрт хамрагдахаар яриа хэлцэл амжилттай өрнөж байна. “Марал” брэндийн байнгын үйлчлүүлэгч нэгэн бүсгүйн холбож өгсөн энэ хөтөлбөр нь экспортод гаргасан бүтээгдэхүүнийхээ зардлын 50 хувийг буцалтгүй тусламжаар эргүүлэн авдаг үндсэн зарчимтай аж. Ийнхүү Монголд хэрэгжиж буй төсөл хөтөлбөрүүдийг судалж, хамрагдаж чадсан нь “Марал”-ыг хөл дээрээ босоход чухал нөлөө үзүүлжээ.

Тэд төрөөс дэмжлэг хүсэж, зовлон тоочиж суусангүй. Татвараа цаг тухайд нь төлж, төрийн байгууллагуудын шаардлагыг биелүүлсээр ирсэн. Орон сууцны доод давхарт худалдан авсан байр нь үйлдвэрлэл явуулах боломжгүй тул зунаас өөр байршилд ажлын байр хайх шаардлагатай болжээ. Учир нь оршин суугчдаас “цавуу үнэртэж байна” гэдэг гомдол НМХГ-т гаргаж, хяналтынхан нүүх шаардлага тавьчихаад байгаа аж.

“Марал” брэндийн бүтээгдэхүүний онцлогийн талаар хэрэглэгчдээс тандлаа. “Загвар нь гоёмсог учраас уйддаггүй”, “Оёдол хийц нь өөгүй, хөнгөн нимгэн, жинхэнэ брэнд”, “Чанарын хувьд ярилтгүй, би насаараа л барина” гэх мэт эерэг сэтгэгдэл олноор өгч байлаа. Улаан, хөх, ягаан, хүрэн, цайвар цэнхэр гэх мэт содон өнгийн цүнхнүүд болон алтлаг, цэнхэр улаан түрийвч гээд чамин хийцтэй жижиг эдлэлүүд дэгүүрт оронгуут хараа булаана. Нэг хэсэг зузаан чанартай арьс моданд орсон бол одоо хөнгөн, нимгэн арьсыг илүүд үзэх болжээ. Ийм арьсыг гадныхаас дутахааргүй хэмжээнд боловсруулж өгдөг дотоодын сайн үйлдвэрүүд олноор гарч байгаад тэд талархаж явдаг гэсэн.

“Марал” брэнд нэг жилийн баталгаат хугацаа өгдөг. Зах зээлд хамгийн их борлогддог импортын цүнхний хувьд эдэлгээ нь дуусах хугацаа гэж хэлж болох энэ нэг жилд “Марал” брэндийн цүнхэнд хэрэв эвдрэл гарах, ханзралт үүсэх, тоноглол унах зэрэгт түргэн шуурхай засч өгдөг юм байна. Бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэхээс эхлээд борлуулах, зарагдсан хойно нь ч урт хугацаанд баталгаа гарган сэтгэл тавьдаг нь “Марал” брэндийн өөдөлж дэвжих үндэс гэлтэй.