A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/2476/

Үндсэн чиглэл хэлэлцэж байхад хэтэрхий жижиг асуудлууд оруулж ирсэн гэв

Сайд нар төлөвлөсөн ажлаа хийхийн тулд “царайчилж” байна

Үндсэн чиглэл хэлэлцэж байхад хэтэрхий жижиг асуудлууд оруулж ирсэн гэв

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том
http://zgm.mn/post/2476/


Засгийн газраас Монгол Улсын нийгэм, эдийн засгийг 2020 онд хөгжүүлэх үндсэн чиглэлийг боловсруулж, өнгөрсөн сард УИХ-д өргөн барьсан. Түүний дагуу УИХ-ын Эдийн засгийн байнгын хороо ирэх онд хийх Засгийн газрын ажлыг хэлэлцэж яам, салбар бүрийн удирдах ажилтнууд гишүүдийн асуултад хариулав.

Засгийн газраас 2020 онд хийх ажлаа салбар бүрийн яамдаас ирүүлсэн санал дээр үндэслэн улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон бусад хөрөнгийн эх үүсвэртэй уялдуулсан гэж танилцууллаа. Тухайлбал, Үндсэн чиглэлээр 20 зорилттой 118 бодлогын арга хэмжээг хэрэгжүүлэхээр тусгаснаас гадна шаардагдах санхүүжилт, хүрэх үр дүн, гардан хариуцах байгууллагыг тодорхойлсон гэв. Тэдгээр 118 арга хэмжээнд нийтдээ 10 их наяд 213.6 тэрбум төгрөгийн санхүүжилт хэрэгтэйгээс 1.3 их наяд төгрөгийг улсын төсөв, 2.1 их наядыг гадаад эх үүсвэр, 6.1 их наяд төгрөгийг төр, хувийн хэвшлийн түншлэл болон хувийн хөрөнгө, 607 тэрбум төгрөгийг бусад эх үүсвэрээс гаргахаар төлөвлөжээ.

Харин Сангийн сайд мөнгөндөө харам байгааг нь үндсэн чиглэлийн ажлуудын санхүүжилт тодорхойгүй, салбарын сайд нар мөнгө гуйсан байдалтайгаас харагдаж байв.

Үндсэн чиглэлийг хэлэлцэх үеэр сайд нарын зүгээс Сангийн яамаа “царай алдаж” байгаагаа нуусангүй. Тухайлбал, БХБ-ын сайд Х.Баделхан “Ирэх онд бид 12 мянган айлын орон сууцыг ашиглалтад оруулна. Гэтэл ипотекийн зээлийн санхүүжилтийг Монголбанк “Бид хийхгүй, Сангийн яаманд шилжүүлж байгаа, тэднийх хариуцна” гээд байдаг. Сангийн сайд болохоор боломж тааруу гэсэн зүйл ярьж байна. Үүнийгээ Эдийн засгийн байнгын хорооны гишүүд ярилцаад нэг талд нь шийд. Сангийн яам санхүүжүүлэх эсэхээ хэлээч ээ” гэсэн юм. Мөн ХХААХҮ-ийн сайд Ч.Улаан “Ирэх онд 4.6 тэрбум төгрөгөөр нөөцийн мах бэлтгэхээр Үндсэн чиглэлд тусгасан. Энэ мөнгө өнөө жилийнх шиг хүрэлцээгүй байдлыг бий болгоно. Үүнийг сайжруулахад 10 тэрбум төгрөг хэрэгтэй байхад Сангийн сайд нааштай хариу өгөхгүй байна” хэмээсэн. Харин сайд нар хөтөлбөр үйл ажиллагааны санхүүжилтийг нэмэхгүй байгаа талаар гомдол мэдүүлж суухад Сангийн сайд “нэмэхгүй, тэр байтугай 34 тэрбум төгрөг хасна” гэж толгой дохиж суув. Сайд нарын толхилцоог таслах зорилгоор Эдийн засгийн байнгын хорооны дарга Ж.Ганбаатар “Сайд нар Үндсэн чиглэлээ боловсруулахдаа Засгийн газар дээрээ асуудлаа яриад оруулж ирэх хэрэгтэй шүү дээ” хэмээн шүүмжилсэн юм.

Мөн үндсэн чиглэлд тусгаагүй ажлууд гарч ирсэнтэй холбоотойгоор шинээр тусгах, салбарын бодлоготой уялдуулах зэрэг олон ажил дутагдаж байгааг хэлж байсан.

Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замын ажлыг Үндсэн чиглэлд тусгаагүй

УИХ-ын гишүүн Я.Содбаатар Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замын ажлыг яагаад Үндсэн чиглэлд тусгаагүйг тодруулахад “Энэ сарын 24-нөөс “Монголын төмөр зам” компани Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замыг барьж эхэлнэ. Эхний ээлжинд Эрдэнэс-Тавантолгой компани 156.3 тэрбум төгрөгийн санхүүжилт олгоод байгаа. Ирэх жилийн санхүүжилт хэд байхыг мэдэхгүй. Үндсэн чиглэл боловсруулж байхад ийм шийдвэр гараагүй байсан учраас төлөвлөлтийн асуудал тусгагдаагүй. Цаашдаа үүнийг тусгах байх” хэмээн ЗТХЯ-ны удирдлага хариулав. Энэ нь Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр зам барих ажил улс төрийн шийдвэрээр хүч түрэн орж ирж буйг харуулсан. Нөгөөтэйгүүр судалгаа, бусад салбарын эдийн засгийн үзүүлэлттэй уялдаагүй шийдвэр Үндсэн чиглэлд “гай тарьдаг” талаар албаныхан ярьж байсан юм.

УИХ-ын гишүүд улс орны хөгжил, эдийн засгийн боломжийн талаар ярьж суухад зарим гишүүн  өөрийнхөө асуудлыг Үндсэн чиглэлд оруулахаар зүтгүүлж байгаа зүйл ч ажиглагдав. Жишээ нь УИХ-ын гишүүн Ц.Гарамжав “Дэд бүтцийг хөгжүүлэх бодлого дутуу тусгасан байна. Хувийн хэвшлийнхэн өөрсдөө дэд бүтцээ татчихаад байхад амин хувиа хичээсэн гээд хүлээж авахгүй дарамталдаг ёс зүйгүй хандлагыг яамны зүгээс гаргаж байна” гэсэн. Хариуд нь Эрчим хүчний яамны дэд сайд Т.Гантулга “2016 онд баталсан Эрчим хүчний тухай хуулиас давсан шийдвэр гаргах болчихоод байгаа дамжуулах төв хүлээн авах ажил байгаа. Зөвхөн гарамжав гишүүнтэй холбоотой ч биш, бас өөр 16 дамжуулах төв бий. Гарамжав гишүүнтэй энэ асуудлаар хэд хэдэн удаа уулзсан. Гэвч хуулиас давсан шийдвэр гаргах хүндрэлтэй байна” гэсэн нь гишүүний уурыг хүргэчихэв. Ц.Гарамжав гишүүн “Энэ ганц миний асуудал биш. Намайг зөвхөн өөрийнхөө хувийн хэвшлийн талаар яриад байгаа гэж хэлэх гээд байгаа юм биш дээ” хэмээн ундууцсан.

УИХ-ын гишүүн Б.Баттөмөр “Сангийн яаманд хандаж хэлэхэд Монгол Улсын хөгжлийн бодлогод ингэж “дайвар” байдлаар хандаж болохгүй. Монголын төр бодлого байхгүйгээс төлөвлөлт байхгүй болсон. Улс орны хөгжлийн том бодлого, Үндсэн чиглэл хэлэлцэнэ гээд сууж байхад цагдаагийн парк, хилийн застав шинэчлэх зэрэг салбартаа шийдчих боломжтой маш олон жижиг асуудлыг оруулаад ирсэн байна. Гол том бодлого, төлөвлөлтүүд хаягдсан байна” гэж шүүмжилсэн юм.

Энэ мэтчилэн ЭЗБХ-ны гишүүд, сайд нар Монгол Улсын нийгэм эдийн засгийг 2020 онд хөгжүүлэх Үндсэн чиглэлийг хэлэлцэж толхилцсоор ямартай ч УИХ-ын нэгдсэн чуулганд оруулахыг олонхоор дэмжив.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

“ЗАСГИЙН ГАЗРЫН МЭДЭЭ” СОНИНД НИЙТЭЛСЭН 2020 ОНЫ УИХ-ЫН СОНГУУЛИЙН СУРТАЛЧИЛГААНЫ ТАЙЛАН

Хугацаа

Нүүр

Хэмжээ

Өнгө

Нам, эвсэл, нэр дэвшигчийн нэр

1

2020.06.02

Тэргүүн нүүр

½

Өнгөт

Ардчилсан нам

7-р нүүр

Бүтэн

Хар

Ардчилсан нам

2

2020.06.08

Тэргүүн нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион, Р.Амаржаргал, С.Эрдэнэболд

2-р нүүр

Бүтэн

Хар

3-р нүүр

Бүтэн

Хар

5-р нүүр

Бүтэн

Өнгөт

3

2020.06.12

4-р нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион

5-р нүүр

Бүтэн

Өнгөт

6-р нүүр

Бүтэн

Хар

7-р нүүр

Бүтэн

Хар

Арын нүүр

Бүтэн

Өнгөт

4

2020.06.16

Тэргүүн нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан нам

2-р нүүр

2/3

Хар

13-р нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион

5

2020.06.19

Тэргүүн нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан нам

8-р нүүр

Бүтэн

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион, Р.Амаржаргал, С.Эрдэнэболд

9-р нүүр

Бүтэн

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион

12-р нүүр

Бүтэн

Ардчилсан нам

13-р нүүр

Бүтэн

19-р нүүр

1/16

Хар

Монголын Ногоон Намаас 26-р тойрогт Нэр дэвшигч Г.Эрдэнэтуяа

Арын  нүүр

Бүтэн

Өнгөт

Ардчилсан намаас Улсын Их Хурлын Сонгуулийн 24-р тойрогт нэр дэвшигч Э.Долгион, Р.Амаржаргал, С.Эрдэнэболд

6

2020.06.22

Тэргүүн нүүр

2/3

Өнгөт

Ардчилсан нам

2-р нүүр

Бүтэн

Хар

Ардчилсан нам

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Үндсэн хууль, парламентын эрхийн дээгүүр гишгэлсэн шийдвэрт ямар хариу барих вэ

  • Халдашгүй байдлыг үл тоон хорьдог буруу жишиг Ж.Эрдэнэбатаар дуусгавар болоосой
  • Энд Ж.Эрдэнэбат аль нам, ямар фракцын гишүүн гэдэг хамаагүй. Хэрэг хийсэн, эсэх нь ч дараагийн асуудал. Харин парламентын гишүүнийг баривчлах, цагдан хорих хязгаарыг давсанд л гол учир бий

УИХ-д сонгогдсон эрхмүүд өчигдөр Төрийн ордонд гишүүний түр үнэмлэхээ ёслол төгөлдөр гардаж авлаа. Уг нь 76 гишүүн үнэмлэхээ авах ёстой байсан ч нэг нь ирж чадсангүй. Тэр бол хорих 461 дүгээр ангид саатуулагдаж буй Ж.Эрдэнэбат гишүүн. Сонгуулийн өмнөхөн, бүр тодруулбал зургадугаар сарын 12-нд түүнийг Ерөнхий сайд байхдаа үйлдсэн гэх хэрэгт нь холбогдуулан цагдан хорьсныг бид мэднэ. СЕХ-ны даргын тайлбарласнаар бол гишүүний үнэмлэхийг заавал өөрт нь гардуулж өгөх ёстой тул хэн нэгэнд дайх боломжгүй гэнэ. Тэгэхээр СЕХ-ны төлөөлөл хорих ангид очих уу, эсвэл Ж.Эрдэнэбат гишүүнийг суллах уу гэдэг нь сонирхол татаж байна. Нэгэнт гишүүнээр сонгогдсон юм чинь яаж ийж байгаад үнэмлэхийг нь өгөх байлгүй дээ. Ер нь энэ жилийн сонгууль хорих ангиас зургаан хүн нэр дэвшин өрсөлдөж, нэг нь ялалт байгуулсан гэдгээрээ түүхэнд үлдэх байх. 

Уг нь сонгуульд нэр дэвшигчийг баривчлах, хорих тохиолдолд заавал СЕХ-ноос зөвшөөрөл авна гэх хуулийн өөрчлөлтийг парламент өнгөрсөн жил УИХ-ын сонгуулийн тухай хууль батлахдаа оруулсан. Харин шүүх өөрийн шийдвэрээ “Нэр дэвшихээс өмнө мөрдөн байцаалт, прокурорын шатанд эрүүгийн хэрэг үүсгэж, түүнтэй холбоотой мөрдөн байцаалтын ажиллагаа нэгэнт явагдаж дууссан, шүүхэд хэрэг нь шилжиж ирсэн, хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаа үргэлжлэн явагдаж байгаа нэр дэвшигчийн хувьд хууль хэрэгжүүлэгчид урьд эхэлсэн ажиллагаандаа зөвшөөрөл авах асуудлыг зохицуулаагүй” хэмээн тайлбарласан. Ийм тайлбараар таван нэр дэвшигчдийг хорьсон шалтгаанаа зөвтгөдөг юм байж. Тэгвэл бүрэн эрх нь хэвээр байгаа УИХ-ын гишүүнийг хорьсон нь хуулийг жинхэнэ утгаар нь уландаа гишгэсэн үйлдэл болсон. Энд Ж.Эрдэнэбат аль нам, ямар фракцын гишүүн гэдэг хамаагүй. Хэрэг хийсэн, эсэх нь ч дараагийн асуудал. Харин Монгол Улсын Үндсэн хууль болон УИХ-ын тухай хуулийн дээгүүр гишгэж, парламентын гишүүнийг баривчлах, цагдан хорих хязгаарыг давсанд л гол учир бий.

Тухайлбал, Үндсэн хуулийн 29-р зүйлийн 2-т “Улсын Их Хурлын гишүүний халдашгүй байдлыг хуулиар хамгаална” хэмээн заажээ. Мөн УИХ-ын тухай хуульд “Гэмт үйлдлийнх нь явцад, эсхүл гэмт хэргийн газарт нотлох баримттай нь баривчилж, улмаар бүрэн эрхийг нь түдгэлзүүлэх тухай саналыг Улсын ерөнхий прокурор УИХ-д оруулсан, гишүүнд холбогдуулан эрүүгийн хэрэг үүсгэсэн бөгөөд Улсын ерөнхий прокурор түүний бүрэн эрхийг түдгэлзүүлэх тухай саналыг УИХ-д оруулсан тохиолдолд бүрэн эрхийг нь түдгэлзүүлнэ” хэмээсэн байна. Ийм тодорхой заалтууд байсаар атал УИХ-ын гишүүнийг баривчилж байгаа нь шүүх төрийн эрх барих дээд байгууллагын эрхэнд халдаж буйг тодорхойлчихож байгаа хэрэг биш үү. Цаашилбал хуулиар хамгаалагдсан хүн, дархлагдсан бүрэн эрхт этгээдийг чингэж “элэг барьж” чадаж байгаа юм чинь жирийн иргэдийг яадаг бол гэсэн айдсыг ч төрүүлэх нь лавтай. Нөгөөтэйгүүр гишүүнээ өмгөөлж, бүрэн эрхийг нь хамгаалах ёстой УИХ, СЕХ таг чиг өнгөрсөн нь тун ч буруу жишиг тогтох үндэс болчихлоо. Энэ янзаараа бол дургүй хүргэсэн гишүүнээ барьж аваачаад хорьчихвол хэн ч өмгөөлж хамгаалдаггүй тийм тогтолцоо бүрдэхэд гайхах зүйл алга. Хэрэв хууль, шүүхийнхэн тийм л эрхтэй юм бол УИХ-ын гишүүний халдашгүй байдал гэдэг хамгаалалтаа авч хаявал таарна.

Энэ талаар МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн профессор, хууль зүйн доктор О.Мөнхсайхан маш ойлгомжтой тайлбарласан. Тэрбээр “ Шүүх нь хараат бусаар ажиллах боломж хязгаарлагдмал өнөөгийн нөхцөлд УИХ-ын гишүүний халдашгүй байдлыг сулруулчихвал түүнийг улс төрийн явцуу сонирхлоор ашиглаж, парламентыг тогтворгүй байдалд оруулах магадлалтай. УИХ-ын гишүүний халдашгүй байдлыг өндрөөр хамгаалсан хууль нь өөрчлөгдөөгүй байхад шүүх түүнийг үл тооно гэдэг бол байж боломгүй” хэмээн ярилцлагадаа өгүүлжээ. Үүнийг бичихдээ Ж.Эрдэнэбат гишүүнийг онцгойлон үзэж, өмгөөлж, хамгаалах гэсэнгүй ээ. Аль намын гишүүн байх нь ч чухал биш гэдгийг дээр өгүүлсэн. Түүний оронд Дорж, Дондогийн хэн ч байлаа гэсэн асуудлыг хуулийн дагуу л шийдэх ёстой гэсэн санаа юм. Хэрэв ийм л үед бурууг эсэргүүцэж, дуугарахгүй бол цаашид хэн дуртайгаа барьж хорьдог буруу жишиг тогтчих гээд байна. Санаачилсан хуулийг нь дэмжихгүй бол “барьж хорьчиход ядах юм байхгүй шүү” гэж шантаажлаад л хэргээ бүтээдэг болно гэсэн үг. Уг нь ийм эрсдэл бий болгохгүйн тулд л УИХ-ын гишүүний халдашгүй байдал гээчийг гаргаж ирсэн гэж боддог юм.

Харин одоо шүүхийнхэн энэ бүх бантангаа яаж цэвэрлэх гэж байгаа юм бол. Нэгэнт УИХ-ын гишүүнээр дахин сонгогдчихсон юм болохоор үргэлжлүүлэн хориод байж чадахгүй байх. Тэгэхээр шинэ парламент бүрдсэний дараа бүрэн эрхийг нь түдгэлзүүлэх санал оруулах биз. Хэрэв тэр үед УИХ хүсэлтийг нь хүлээн авбал бүх зүйл зөв голдрилдоо орох учиртай. Хууль тогтоох дээд байгууллагаас ч дээгүүр эрх мэдэл эдэлж, дуртай хүнээ барьж хорьдог буруу жишиг Ж.Эрдэнэбатаар дуусгавар болоосой билээ. Мөн Үндсэн хууль, парламентын дээгүүр гишгэлсэн хуулийнхан энэ үйлдэлдээ хариуцлага хүлээх нь зүйд нийцнэ. Харин хамгийн түрүүнд дуугарах ёстой, гишүүнийхээ эрхийг хамгаалах учиртай УИХ-ын дарга Г.Занданшатар болоод гишүүд нь бүлх залгисан мэт чимээгүй өнгөрөв. Ангийнх нь нэгэн баригдахад дуугүй өнгөрсөн УИХ-ын гишүүд өөрсдийнх нь ээлж ирэхэд яах бол. Хаа очиж түүнтэй нэг тойрогт өрсөлдсөн эсрэг намынх нь нэр дэвшигч С.Баярцогт баривчилгааг буруушааж, өрсөлдөгчөө өмөөрч харагдана лээ. Эр хүн гэж магтъя.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Томсгосон мажоритар тогтолцооны сул тал асар их байна

  • П.Наранбаяр: Надад итгэж саналаа өгсөн 23,479 хүний санал гээгдчихлээ

"Зөв хүн электорат" эвслээс УИХ-ын сонгуулийн үр дүнгийн талаар байр сууриа илэрхийлэхдээ “мажоритар тогтолцоо сонгогчдын саналыг ихээр гээгдүүлдэг болох”-ыг тодотгов. Тухайлбал, УИХ-ын сонгуулийн 24 дүгээр тойрогт "Зөв хүн электорат" эвслээс нэр дэвшсэн Б.Мөнхсоёл "Томсгосон мажоритар тогтолцоо нь маш олон сул талтай. Энэ тогтолцоонд танигдаагүй улстөрч, улс төрийн хүчин өрсөлдөхөд бэрх байдаг. Сонгуулийн кампанит ажлын 22 хоногийн хугацаанд ард түмэндээ хүрч ажиллах боломж тун бага. Түүнчлэн улс төрийн намууд төлөвших боломжгүй болох буюу нэг намынхан хүртэл хоорондоо өрсөлдөх магадлалтай болдог" гэлээ. Харин 22 дугаар тойрог буюу Баянзүрх дүүрэгт тус эвслээс нэр дэвшсэн П.Наранбаяр "Надад 22 дугаар тойргийн 23,479 хүн саналаа өгчээ. Итгэж саналаа өгсөн баянзүрхчүүддээ талархаж байна. Гэвч тэдний энэ их санал гээгдчихлээ. Энэ бол томсгосон мажоритар тогтолцооны сул талын илрэл боллоо" гэв.

A

Жижиг

A

Дунд

A

Том

Шинэ засгийн газрын бүрэлдэхүүн ямар байх вэ

  • “Давхар дээлт”-ийн тооноос хэтэрсэн “эзэнтэй яам”-даа хэрхэх нь Ерөнхий сайдын толгойны өвчин болоод байна
  • У.Хүрэлсүх ахлах зөвлөх Б.Энх-Амгаландаа Барилга хот байгуулалтын яамыг, эрүүл мэндийн асуудал хариуцсан зөвлөх Н.Хүрэл баатарт Эрүүл мэндийн яамыг, улс төрийн зөвлөх Б.Цэнгэлд Зам тээврийн яамыг өгч, олон жил итгэл даан, тойрон хүрээлсэн шадар туслахуудаа мялаахаар шийдсэн гэх
  • Ерөнхийлөгчийн санал болгосноор Уул уурхай, хүнд үйлдвэрийн сайд Д.Сумъяабазарыг зайлшгүй давхар дээлтэй үлдээх ёстой болоод байгаа аж. Тиймээс Ерөнхий сайд танхимынхаа бүтцийг Үндсэн хуульд нийцүүлэн оруулж ирэхдээ “эзэнтэй яам”-дыг хэрхэн багтаах талаар толгой гашилгаж суугаа

(У.Хүрэлсүх шинээр бүрэлдэх Засгийн газартаа чиг үүргийн дөрвөн яам үлдээж, “давхар дээл” өмсүүлээд, чиглэлийн яамдаас БСШУСЯ-ыг хоёр хувааж, Соёл, спортын яам болон Боловсрол, шинжлэх ухааны яам болгон “төллүүлэх” бололтой. Соёл спортын яамны сайдаар БСШУСЯ-ны дэд сайд Б.Ганбаярыг томилуулахаар санал оруулна гэсэн яриа бий)

Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтөөр Ерөнхий сайдаас гадна “давхар дээлтэй” дөрвөн сайд л Засгийн газрын бүрэлдэхүүнд орж, бусдыг нь гаднаас томилохоор заасан. Шинэ Засгийн газрын бүтэц, бүрэлдэхүүний асуудал сонгуулийн бэлтгэл ажлаас ч хүнд байгаа бололтой. Дөрвөн жилийн өмнө МАН-ыг үнэмлэхүй олонх болоход “олдвол өлдөнө” гэгчээр суудал булаалдсан олон лидерээ хэрхэн шингээх нь асуудал болно гэж байв. Энэ удаад ч “зовлон” давтагдаж, зоолох нь цөөн, гомдох нь олон болоод байна. Ерөнхий сайд Үндсэн хуулийн шаардлагад нийцүүлэн танхимынхаа бүтцийг шинэ парламентаар батлуулна. Одоо мөрдөгдөж байгаа Монгол Улсын Засгийн газрын бүтцийн тухай хуульд ерөнхий чиг үүргийн зургаан яам бий. Үүнд Батлан хамгаалах яам, Сангийн яам, Гадаад харилцааны яам, Хууль зүй, дотоод хэргийн яам дээр нэмээд Байгаль орчин, аялал жуулчлалын яам, Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын яамыг ерөнхий чиг үүргийн яамд багтаасан. Харин боловсрол, зам тээвэр, уул уурхай тэргүүтэй долоон чиглэлийн яамтай ажиллахаар уг хуульд заасан байдаг. Тэгвэл одоо Ерөнхий сайд ямар нүүдэл хийж, хэнийг тулаанд сойж буй талаар таамгийг эх сурвалжуудаас авснаар хүргэе. У.Хүрэлсүх шинээр бүрэлдэх Засгийн газартаа чиг үүргийн дөрвөн яам үлдээж, “давхар дээл” өмсүүлээд, чиглэлийн яамдаас БСШУСЯ-ыг хоёр хувааж, Соёл, спортын яам болон Боловсрол, шинжлэх ухааны яам болгон “төллүүлэх” бололтой. Соёл, спортын яамны сайдаар БСШУСЯ-ны дэд сайд Б.Ганбаярыг томилуулахаар санал оруулна гэсэн яриа бий. Харин Ерөнхий сайдын үүсгэн байгуулсан Зүүний хүчний холбооны ерөнхий нарийн бичгийн дарга Ц.Батбаярт Байгаль орчин, аялал жуулчлалын яамыг өгөхөөр “бэлдсэн” аж. Түүнчлэн ахлах зөвлөх Батцэнгэлийн Энх-Амгаландаа Барилга хот байгуулалтын яамыг, эрүүл мэндийн асуудал хариуцсан зөвлөх Н.Хүрэлбаатарт Эрүүл мэндийн яамыг, улс төрийн зөвлөх Б.Цэнгэлд Зам тээврийн яамыг өгч, олон жил итгэл даан, тойрон хүрээлсэн шадар туслахуудаа мялаахаар шийдсэн гэх. Б.Цэнгэл нь “Монголын төмөр зам” ТӨХК-ийн гүйцэтгэх захирлын албан тушаалаа өгч, сонгуульд өрсөлдөхөөр бэлдэж байсан ч мандат авч чадаагүй юм. Харин одоо тэрбээр яам толгойлохоор бэлтгэлээ базааж буй. Ерөнхий сайд нам доторх франкцуудад бялуу хүртээхгүй бол удаан тогтох боломжгүй. Тиймээс лидерүүд ч өөрийн хүнээ яам толгойлуулахаар зүтгүүлж байна. Сү.Батболдын фракц УИХ-д хүчтэй хэвээр байгаа бөгөөд Гадаад харилцааны яаманд давхар дээл өмсөн суух хүн нь Д.Цогтбаатар, Ц.Мөнх-Оргил нараас гадна өөрөө ч очих сонирхолтой байгааг эх сурвалж онцолсон. Мөн генеск Д.Амарбаясгалангийн хүн гэгддэг Эрчим хүчний дэд сайд Т.Гантулга эдүгээ яамаа то-гойлохоор нэр нь орж ирэх сурагтай. Ерөнхий чиг үүргийн үлдсэн гурван яамнаас Батлан хамгаалахыг Н.Энхболдод, Сангийн яамыг Ч.Хүрэлбаатарт хуучнаар нь хариуцуулах бололтой. Харин Хууль зүй, дотоод хэргийн яамыг шинэхэн гишүүн Б.Энхбаярт өгч болзошгүй. Гэвч Ерөнхийлөгчийн санал болгосноор Уул уурхай, хүнд үйлдвэрийн сайд Д.Сумъяабазарыг зайлшгүй давхар дээлтэй үлдээх ёстой болоод байгаа аж. Тиймээс Ерөнхий сайд танхимынхаа бүтцийг Үндсэн хуульд нийцүүлэн оруулж ирэхдээ “эзэнтэй яам”-дыг хэрхэн багтаах талаар толгой гашилгаж суугаа. Б.Энхбаярыг ирээдүйн Хууль зүйн сайд гэж олон нийт хүлээн зөвшөөрдөг ч Ерөнхий сайд Сумъяабазарыг яамтай нь авч үлдээд, ХЗДХЯ-ыг чиглэлийн яам болгон Ц.Нямдоржид өгөх хувилбар ч яригдаж байна. Мөн Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайдад дэд сайд Г.Өнөрбаяр яригдаж байгаа бол Боловсрол, шинжлэх ухааны яам, ХХААХҮЯ-д фракцууд хүнээ зүтгүүлж, тодорхой тохиролцоонд хүрээгүй байгаа бололтой. Ерөнхий сайд хоёр Шадар сайдтай байх бүтэц зүтгүүлэх боловч УИХ-аар дэмжигдэх эсэхэд эргэлзэж байгаа аж. Хэрэв батлагдвал нэгийг нь Я.Содбаатарт өгөх төлөвтэй. Гэвч ЖДҮ-д холбогдож нэр муутай болсон Содоо шинэ Засгийн газрын нэр хүндийг унагах эрсдэлтэй хэмээн шүүмжлэл дагуулж буй. Ямартай ч сонгуулийн дараа бужигнадаг төрийн алба энэ удаад хөл алдахгүй, харин толгой нь хэрхэн өөрчлөгдөхийг нам доторх тохироо шийдэх нь.